نوشته شده توسط : علی سجادی

 

اغلب تصور مي‌شود که غذاهاي کنسرو شده نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد مغذي کمتري دارند. برخي از افراد ادعا مي‌کنند که حاوي مواد مضر هستند و بايد از آن‌ها اجتناب شود. برخي ديگر مي‌گويند غذاهاي کنسرو شده مي‌تواند بخشي از يک رژيم غذايي سالم باشد سوالي که براي بسياري از افراد هنوز حل نشده است، اين است که آيا غذاي کنسروي و به‌طور کلي محصولات کنسروي مفيد هستند يا براي سلامتي ضرر دارند. چه ميزان مصرف غذاي نيمه آماده مي‌تواند به بدن آسيب نرساند. در اين مطلب از غفاري دايت، مي‌خواهيم طريقه توليد و فوايد و مضرات غذاي کنسروي را بررسي کنيم؛

بورس برند مرجع ثبت برند و فروش برند هاي آماده

کساني که قصد فعاليت در حوزه ي غذاهاي کنسروي را دارند بايد براي بيزينس خود يک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرايط ثبت برند را ندارند ميتوانند از وبسايت بورس برند ، برند آماده پروتئني و کنسروي خريداري کنند

غذاي کنسروي يا غذاي نيمه آماده چيست؟!

کنسرو کردن روشي براي نگهداري مواد غذايي براي مدت طولاني با بسته بندي آن‌ها در ظروف دربسته است. کنسرو براي اولين بار در اواخر قرن هجدهم به‌عنوان راهي براي تامين يک منبع غذايي پايدار براي سربازان و ملوانان در جنگ توسعه يافت. فرآيند کنسرو کردن ممکن است بسته به محصول کمي متفاوت باشد، اما سه مرحله اصلي وجود دارد. اين شامل:

در حال پردازش: غذا پوست کنده، ورقه شده، خرد شده، فاقد هسته‌ شده، بدون استخوان، پوست کنده يا پخته مي‌شود.

بسته بندي: غذاي فرآوري شده در قوطي‌ها بسته مي‌شود.

گرمايش: قوطي‌ها براي از بين بردن باکتري‌هاي مضر و جلوگيري از فساد حرارت داده مي‌شوند.

اين اجازه مي‌دهد تا غذا براي 1 تا 5 سال يا بيشتر در قفسه ماندگار و ايمن باشدليست غذاهاي کنسروي رايج عبارتند از ميوه‌ها، سبزيجات، لوبيا، سوپ، گوشت و غذاهاي دريايي.

 

غذاي کنسروي چه تاثيري بر روي مواد مغذي غذاها دارد؟!

اغلب تصور مي‌شود که غذاهاي کنسرو شده نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد مغذي کمتري دارند، اما تحقيقات نشان مي‌دهد که اين هميشه درست نيست. در واقع، کنسرو کردن بيشتر مواد مغذي يک غذا را حفظ مي‌کند. پروتئين، کربوهيدرات و چربي تحت تأثير اين فرآيند قرار نمي‌گيرند. اکثر مواد معدني و ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند ويتامين‌هاي A، D، E و K نيز حفظ مي‌شوند.

به اين ترتيب، مطالعات نشان مي‌دهند که غذاهايي که داراي مواد مغذي خاصي هستند، پس از کنسرو کردن، سطوح بالاي مواد مغذي خود را حفظ مي‌کنند. با اين‌حال، از آنجايي که کنسرو کردن معمولاً شامل حرارت زياد است، ويتامين‌هاي محلول در آب مانند ويتامين‌هاي C و B ممکن است آسيب ببينند. اين ويتامين‌ها به‌طور کلي به گرما و هوا حساس هستند، بنابراين مي‌توانند در طي روش‌هاي معمولي پردازش، پخت و پز و نگهداري در خانه نيز از بين بروند.

با اين‌حال، در حالي که فرآيند کنسرو کردن ممکن است به ويتامين‌هاي خاصي آسيب برساند، مقادير ساير ترکيبات سالم ممکن است افزايش يابد. به عنوان مثال، گوجه‌فرنگي و ذرت وقتي حرارت داده مي‌شوند، آنتي‌اکسيدان‌هاي بيشتري آزاد مي‌کنند و انواع کنسرو شده اين غذاها را به منبع بهتري از آنتي‌اکسيدان‌ها تبديل مي‌کنند. به غير از تغييرات در سطوح مواد مغذي فردي، غذاهاي کنسرو شده منابع خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني مهم هستند. در يک مطالعه، افرادي که 6 يا بيشتر غذاي کنسروي در هفته مي‌خوردند، در مقايسه با افرادي که 2 يا کمتر غذاي کنسروي در هفته مصرف مي‌کردند، 17 ماده مغذي ضروري بيشتري دريافت کردند.

 

فوايد غذاي کنسروي

ميوه‌ها و سبزيجاتي که براي کنسرو کردن استفاده مي‌شوند، در اوج تازگي چيده مي‌شوند و بهترين طعم و کيفيت مواد مغذي را تضمين مي‌کنند. غذاهاي کنسرو شده مي‌توانند به اندازه غذاهاي تازه و منجمد مغذي باشند؛ زيرا کنسرو کردن مواد مغذي زيادي را حفظ مي‌کند. مقدار مواد معدني، ويتامين‌هاي محلول در چربي، پروتئين، چربي و کربوهيدرات‌ها در فرآيند کنسرو کردن نسبتاً بدون تغيير باقي مي‌مانند؛ اما، از آنجايي که فرآيند کنسرو کردن به حرارت بالا نياز دارد، محصولات کنسرو شده ممکن است ويتامين‌هاي محلول در آب کمتري مانند ويتامين C و ويتامين B داشته باشند. با اين حال، فرآيند حرارت دادن که ممکن است به برخي ويتامين‌ها آسيب برساند، در واقع مي‌تواند محتواي آنتي اکسيداني را افزايش دهد. به عنوان مثال، کنسرو کردن باعث افزايش ميزان ليکوپن در گوجه فرنگي مي‌شود.

غذاي کنسروي شده راهي مناسب و مقرون به صرفه براي گنجاندن ميوه‌ها و سبزيجات بيشتر در رژيم غذايي شما هستند. فرآيند کنسرو کردن، ماندگاري طولاني حداقل يک تا پنج سال را تضمين مي‌کند. اين ممکن است براي افرادي که اغلب محصولات تازه را به دليل فساد دور مي‌اندازند، مفيد باشد.

 

مضرات غذاي کنسروي

در حالي که بسيار نادر است، غذاهاي کنسرو شده که به درستي فرآوري نشده‌اند، ممکن است حاوي باکتري‌هاي خطرناکي به نام کلستريديوم بوتولينوم باشند. مصرف مواد غذايي آلوده مي‌تواند باعث بوتوليسم شود، يک بيماري جدي که در صورت عدم درمان، مي‌تواند منجر به فلج و مرگ شود. بيشتر موارد بوتوليسم ناشي از غذاهايي است که به درستي در خانه کنسرو نشده‌اند. بوتوليسم ناشي از کنسروهاي تجاري نادر است. مهم است که هرگز از قوطي هايي که برآمده، فرورفته، ترک خورده يا نشتي دارند غذا نخوريد.

نمک، شکر و مواد نگهدارنده گاهي اوقات در فرآيند کنسرو اضافه مي‌شود. برخي از غذاهاي کنسرو شده ممکن است سرشار از نمک باشند. در حالي که اين براي اکثر افراد خطري براي سلامتي ندارد، ممکن است براي برخي از افراد مانند افرادي که فشار خون بالا دارند، مشکل ساز باشد. آن‌ها همچنين ممکن است حاوي قند اضافه شده باشند که مي‌تواند اثرات مضري داشته باشد. قند اضافي با افزايش خطر ابتلا به بسياري از بيماري‌ها، از جمله چاقي، بيماري قلبي و ديابت نوع 2 مرتبط است. همچنين ممکن است انواع ديگري از نگهدارنده‌هاي طبيعي يا شيميايي اضافه شود.

 

محصولات کنسروي در رژيم غذايي

ممکن است ليست غذاهاي کنسروي که اغلب مصرف مي‌کنيد، طولاني نباشد؛ با اين‌حال بايد به نکاتي که گفته شد دقت کنيد و از غذاهاي کنسروي استفاده نماييد که مطمئن باشند و مواد نگهدارنده کمتري داشته باشند و هنگام استفاده از غذاهاي کنسروي براي مسافرت نيز به شيوه نگهداري و حمل و نقل آن‌ها دقت کنيد تا کمترين آسيب را ببينند. براي داشتن يک تغذيه سالم که هدف آن کاهش وزن، افزايش وزن يا تثبيت وزن باشد، لازم است از يک رژيم غذايي اصولي پيروي نماييد که بهاره غفاري، به‌عنوان يک متخصص در زمينه علوم تغذيه، به شما اين رژيم را ارائه مي‌دهد و به شما کمک مي‌کند بدون حذف مواد غذايي به وزن مناسب برسيد.

 

ليست غذاهاي کنسروي

غذاهاي کنسروي براي مسافرت از تنوع بسيار بالايي برخوردارند و شما به سادگي مي توانيد غذاي مورد علاقه خود را به صورت کنسروي در قوطي هاي شيشه‌اي با در پوش آهني به روش سنتي و خانگي تهيه و در سفر نوش جان‌کنيد.

کنسرو

غذاي نيمه آماده

غذاي آماده

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو ذرت

براي آماده‌سازي کنسرو ذرت به ذرت، نمک و مقداري شکر در صورت تمايل نياز داريد. کافي است ذرت‌ها را به خوبي پخته کنيد و در پايان به آن قدري شکر و نمک اضافه کنيد. اگر مي خواهيد ذرت شما شيرين باشد بايد مقدار شکر آن را افزايش دهيد و سپس در ظرف‌هاي شيشه‌اي درب دار ريخته و با قابلمه‌اي که در آن آب جوش ريخته شده است به خوبي درب آن را پلمپ کرده و براي مسافرت‌هاي خود بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار دهيد.

ذرت

آب

نمک و شکر

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو نخودفرنگي

براي آماده‌سازي کنسرو نخودفرنگي به‌غيراز نمک، آب و نخودفرنگي پاک‌شده به چيز ديگري نياز نداريد. از اين کنسرو مي توانيد براي آماده‌سازي سالادهاي خوشمزه خود بهره بگيريد. کافي است نخودفرنگي‌ها را پخت کنيد و بعد در ظرف‌هاي شيشه‌اي آن ها را پلمپ و براي مسافرت مد نظر قرار دهيد. اگر طعم و مزه آن را مي خواهيد بازاري کنيد بايد از مقداري سرکه، آب‌ليمو، پودر خردل و فلفل در زمان آماده‌سازي استفاده کنيد.

نخودفرنگي

آب و سرکه

پودر خردل و فلفل

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت-کنسرو مخلوط سبزيجات

براي کساني که به غذاهاي گوشتي علاقه ندارند اين کنسرو يک غذاي ايده ال به شمار مي آيد. شما مي توانيد از ذرت، هويج، نخودفرنگي، سرکه، نمک و آب براي آماده‌سازي اين غذاي خوشمزه بهره بگيريد. کافي است تمام مواد را به صورت نگيني خردکنيد سپس آن ها را داخل ظرف‌هاي شيشه‌اي ريخته و بانمک، سرکه و آب به خوبي شيشه‌ها را پرکنيد. سپس آن ها را براي پخته شدن و پلمپ کردن به مدت نيم ساعت در قابلمه آب جوش قرار دهيد.

ذرت و هويج

نخودفرنگي

سرکه و نمک

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- اسفناج پخته‌شده

اسفناج طعم بسيار خوبي دارد و شما به سادگي با مقداري برنج سفيد مي توانيد يک وعده‌غذايي خود را بسازيد. کافي است ابتدا با مقداري روغن نارگيل تمامي اسفناج‌ها را تف دهيد اما نه آن‌قدر که آب آن کشيده شود. سپس دو قاشق غذاخوري گوجه خشک‌شده به همراه موسير را به داخل ظرف شيشه‌اي خود بريزيد و به آن به مدت يک ربع اجازه پخته شدن و پلمپ شدن بدهيد اکنون کنسرو شما آماده است.

اسفناج پخته‌شده

روغن نارگيل

موسير

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو قارچ

براي آماده کردن کنسرو قارچ با مقداري آب و آب‌ليمو به آن اجازه پخته شدن بدهيد. البته آب حدود يک قاشق غذاخوري باشد که در ابتدا سبب سوختن قارچ نشود وگرنه آب انداختن آن خود سبب پخته شدن آن مي شود. اگر بخواهيد مي توانيد قارچ‌ها را ريز کنيد يا اينکه از آن ها به صورت کامل بهره بگيريد. بعد از پختن آن ها را داخل ظرف‌هاي شيشه‌اي بريزيد و پلمپ کنيد. نوش جان کنسرو قارچ شما آماده است. مي توانيد از ذرت يا لوبياچيتي به صورت ترکيبي با قارچ بهره بگيريد.

قارچ

آب‌ليمو

آب

 

اگر مي خواهيد از کنسروهاي سبزيجات براي سفرهاي خود بهره بگيريد مي توانيد آن ها را به صورت تکي يا چندتايي آماده کنيد. برفرض اگر کنسرو قارچ دوست داريد به صورت تکي و اگر آن را با لوبياچيتي مي‌پسنديد با يکديگر ترکيب و سپس آن را کنسروي کنيد.

 

کنسرو گوشتي براي مسافرت

کنسروهاي گوشتي عموماً براي وعدهاي اصلي غذايي در نظر گرفته مي شود تا بار مالي خانواده در سفر کاهش داده شود.

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- خوراک مرغ

اگر مي خواهيد براي خود خوراک مرغ تهيه کنيد راه سختي را در پيش رو نداريد. شما مي توانيد خوراک مرغ را براي سس ماکاروني خود نيز مورد استفاده قرار دهيد. کافي است مرغ را به صورت جداگانه با مقداري پياز، ميخک و زعفران پخته کنيد. بعد از پخته شدن داخل ظرف‌هاي شيشه‌اي خود را با گوجه، سبزيجات و آب پرکنيد. سپس آن را به مدت نيم ساعت روي شعله گاز در قابلمه‌اي که در آن آب جوش ريخته‌ايد قرار دهيد. بعد از پلمپ شدن درب قابلمه غذاي شما آماده است.

مرغ

سبزيجات

آب

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو ماهي

ليست غذاهاي کنسروي و استفاده از کنسرو تن ماهي هميشه در اول ليست قرار دارد. براي اين منظور شما مي توانيد کنسرو تن ماهي خانگي را تهيه کنيد. ماهي، آب‌ليمو، آب و روغن‌زيتون موادي است که براي آماده‌سازي کنسرو تن ماهي به آن نياز داريد. کافي است ماهي را با روغن‌زيتون و آب به خوبي پخته کنيد و در پايان با تغيير رنگ دادن ماهي به آن آب‌ليمو و نمک را اضافه کنيد. اکنون کنسرو ماهي خانگي شما آماده است اما براي سفر بهتر است کنسروهاي آماده را خريداري کنيد.

آب و روغن‌زيتون

ماهي

نمک و ادويه ماهي

 

نتيجه:

همان طور که در طي مقاله پيش رو مطالعه کرديد غذاهاي کنسروي از تنوع بسيار بالايي بهره گرفته‌اند و شما به سادگي مي توانيد متناسب با نياز و ذائقه خود و اعضاي خانواده‌تان از يکي از اين محصولات بهره بگيريد. استفاده از کنسروهاي گوشتي و خورشتي را براي ميان وعده‌هاي اصلي و استفاده از کنسرو سبزيجات و حبوبات را براي ميان وعده‌هاي بين‌راهي و عصرانه شما توصيه مي کنيم.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

غذا کنسروي چيست؟


غذاهاي کنسروي اغلب به عنوان گزينه هايي کمتر مغذي نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد در نظر گرفته مي شوند. برخي افراد نيز مدعي‌اند که غذاهاي کنسروي حاوي مواد مضر هستند و بايد از آنها پرهيز کرد. برخي ديگر معتقدند که غذاهاي کنسروي مي توانند بخشي از يک رژيم غذايي سالم در نظر گرفته شوند کنسرو کردن روشي براي حفظ مواد غذايي براي بازه هاي زماني طولاني‌تر از طريق بسته بندي آنها در ظروف محفوظ از هواست توليد کنسرو براي نخستين بار در اواخر قرن هجدهم با هدف تامين پايدار يک منبع غذايي براي سربازان و ملوانان حاضر در جنگ آغاز شد فرآيند کنسرو کردن مي تواند با توجه به محصول مورد استفاده اندکي متفاوت باشد،غذاهاي کنسروي اغلب به عنوان گزينه هايي کمتر مغذي نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد در نظر گرفته مي شوند. برخي افراد نيز مدعي‌اند که غذاهاي کنسروي حاوي مواد مضر هستند و بايد از آنها پرهيز کرد. برخي ديگر معتقدند که غذاهاي کنسروي مي توانند بخشي از يک رژيم غذايي سالم در نظر گرفته شوند.

بورس برند مرجع ثبت برند و فروش برند هاي آماده

کساني که قصد فعاليت در حوزه ي غذاهاي کنسروي را دارند بايد براي بيزينس خود يک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرايط ثبت برند را ندارند ميتوانند از وبسايت بورس برند ، برند آماده پروتئني و کنسروي خريداري کنند

 

 اما سه مرحله اصلي آن شامل موارد زير مي شوند


پردازش

ماده غذايي پوست گرفته شده، برش خورده، خرد شده، سوراخ شده، يا پخته مي شود


مهروموم کردن

غذاهاي پردازش شده در قوطي ها مهر و موم مي شوند


گرمادهي

قوطي ها براي از بين بردن باکتري ها و پيشگيري از فساد گرما داده مي شوند


اين روند به غذا اجازه مي دهد تا در قفسه فروشگاه ها براي مدت طولاني قابل نگهداري باشد و طي يک تا پنج سال مصرف آن بي خطر باشد از جمله غذاهاي کنسروي رايج مي توان به ميوه ها، سبزيجات، لوبياها، سوپ ها، گوشت ها و غذاي دريايي اشاره کرد

به دلايل زير از خوردن غذاهاي کنسروي خودداري کنيد

Bisphenol يا  BPA

به گزارش نيوزويک، اين ماده سمي در غذاى کنسرو شده موجود است. کنسرو حاوي پوشش پلاستيک در قسمت داخل است. اين پوشش پلاستيکي حاوي BPA ،غذا را در خود تازه نگه مي دارد، اما به قيمت تهديد سلامتي شما! اين ماده ناراحتي هايي مانند اختلالات عصبي، اختلالات توليد مثل، ديابت نوع 2 و خطر بروزسرطان ، چاقي مفرط و…را به وجود مي آورد. اين ماده در اقلامي مانند گوجه فرنگي افزايش مي يابد و باعث افزايش اسيديته در محصول و سمي شدن بيشتر آن مي شود


ارتباط مستقيم بين مصرف گوشت فرآوري شده و بروز سرطان

طبق مطالعه صندوق جهاني، بين مصرف گوشت کنسرو فرآوري شده و بروز سرطان ارتباط مستقيمي وجود دارد


ماده نگه‌دارنده

غذاهاي کنسرو شده حاوي مواد نگه دارنده مختلفي است. يکي از اين مواد حشره کش است که بسيار براي سلامتي مضر است


مواد رنگي

يکي از مسموم کننده ترين عناصري که در برخي مواد غذايي بسته بندي شده به کار مي رود مواد رنگي آن هم به ميزان فراوان است تا شکل و شمايل و رنگ غذا براي مصرف کننده جذاب شود. اين مواد مي توانند به داخل خون انسان نفوذ کرده و انواع امراض خوني از جمله مسموميت خوني ايجاد کنند


نمک

نمک مانع فاسد شدن مواد غذايي مي شود و به همين دليل به ميزان زيادي به کنسرو ها افزوده مي شود. نمک در صورت مصرف سلامتي افراد به ويژه کودکان و افراد مسن را تهديد مي کند 


مسموميت با آلومينيم

آيا مي دانستيد بسته بندي هاي مواد با آلومينيم آلوده است؟ متاسفانه، به علت سبک و مقرون به صرفه بودن آنها، براي بسته بندي شدن محصولات ذکر شده از آن استفاده مي شود. تراکم بالاي آلومينيم در بدن باعث بروز بيماري از قبيل آلزايمر مي شود


کيفيت پايين غذا

محصولاتي که کيفيت بالايي ندارد کنسروي مي شود زيرا پس از مدت طولاني نيز مي توان آن را مصرف کرد. اگر مايل به مصرف مواد غذايي تازه با کيفيت بالا هستيد از مصرف کنسرو ها خودداري کنيد


علايم و نشانه هاي بيماري

علايم مسموميت غذايي اغلب 2 تا 6 ساعت بعد از مصرف غذاي آلوده ظاهر مي شود. اغلب غذاهاي آلوده علايم معده روده اي ايجاد مي کند از جمله حالت تهوع، استفراغ، درد معده يا اسهال. برخي علايم مي تواند تاثير سيستماتيک مانند تب، لرز، سردرد و ضعف شديد ايجاد کند. حالت تهوع و اسهال شديد مي تواند به کم آبي بدن منجر شود به ويژه در کودکان، بزرگسالان و افرادي که بيماري هاي خاص دارند


کاهش خطر مصرف

در صورت کپک زدن غذا يا داشتن ظاهر و بوي نامطبوع، غذا را دور بيندازيد. قبل از باز کردن قوطي، دست ها و در بازکن را با آب گرم و مايع شست وشو بشوييد. با قاشق دهاني يا قاشقي که قبلا استفاده شده، مواد داخل قوطي را خالي نکنيد. هرگز مستقيما از قوطي غذا نخوريد مگر اين که قصد داشته باشيد تمام آن را بخوريد. باقي مانده کنسرو باز شده را در يک ظرف دردار قرار دهيد و در يخچال نگه داريد

کنسرو کردن تا چه اندازه بر سطوح مواد مغذي تاثيرگذار است؟
همان گونه که پيشتر نيز اشاره شد، غذاهاي کنسروي اغلب به عنوان محصولاتي با محتواي مواد مغذي کمتر نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد در نظر گرفته مي شوند، اما برخي پژوهش ها نشان داده اند که اين شرايط همواره درست نيست.

در واقع، کنسرو کردن مي تواند به حفظ بيشتر مواد مغذي يک غذا کمک کند.

پروتئين، کربوهيدرات ها و چربي معمولا تحت تاثير اين روند قرار نمي گيرند. بيشتر مواد معدني و ويتامين هاي محلول در چربي، مانند ويتامين هاي A، D، E و K نيز حفظ مي شوند.

به همين ترتيب، برخي مطالعات نشان داده اند که غذاهايي با محتواي زياد مواد مغذي خاص پس از کنسرو شدن نيز همچنان سطوح بالاي اين مواد مغذي را حفظ مي کنند.

با اين وجود، از آنجايي که کنسرو کردن معمولا شامل گرمادهي زياد مي شود، ويتامين هاي محلول در آب، مانند ويتامين ها C و B مي توانند آسيب ببينند.

اين ويتامين ها به طور کلي به گرما و هوا حساس هستند، از اين رو، طي روش هاي عادي پردازش، پخت و ذخيره سازي خانگي مي توانند از بين بروند.

اما در شرايطي که فرآيند کنسرو کردن ممکن است به برخي ويتامين ها آسيب برساند، مقادير ترکيبات سالم ديگر ممکن است افزايش يابند.

به عنوان مثال، زماني که به گوجه فرنگي و ذرت گرما داده مي شود، آنتي اکسيدان هاي بيشتري آزاد مي کنند و توليد کنسرو از اين قبيل مواد غذايي منبع بهتري از آنتي اکسيدان ها را ايجاد مي کند.

جدا از تغييرات در سطوح مواد مغذي، غذاهاي کنسروي مي توانند منابع خوبي براي ويتامين ها و مواد معدني مهم باشند.


غذاهاي کنسروي مقرون به صرفه بوده، استفاده از آنها راحت و به راحتي فاسد نمي شوند
غذاهاي کنسروي گزينه هايي راحت براي استفاده هستند و مي توانند تراکم مواد مغذي بيشتري به رژيم غذايي شما اضافه کنند.

امکان دسترسي به غذاهاي سالم و با کيفيت در بسياري از مناطق جهان وجود ندارد و با استفاده از غذاهاي کنسروي مي توان از دسترسي مردم به طيف گسترده اي از غذاها در طول سال اطمينان حاصل کرد.

امروزه، تقريبا هر نوع ماده غذايي را مي توان در قوطي هاي کنسرو يافت.

همچنين، از آنجايي که غذاهاي کنسروي مي توانند به صورت ايمن براي چند سال دخيره شوند و اغلب به زمان آماده سازي کوتاهي نياز دارند، گزينه هايي بسيار راحت براي استفاده هستند.

افزون بر اين، غذاهاي کنسروي معمولا کم هزينه‌تر از محصولات غذايي تازه هستند.


غذاهاي کنسروي ممکن است حاوي BPA باشند
بيسفنول-اي (BPA) يک ماده شيميايي است که اغلب در بسته بندي غذايي، از جمله قوطي هاي کنسرو استفاده مي شود.

مطالعات نشان داده اند که BPA مي تواند از پوشش داخلي قوطي کنسرو وارد غذاي موجود در آن شود.

يک مطالعه که به تجزيه و تحليل 78 غذاي کنسروي پرداخت موفق به کشف BPA در بيش از 90 درصد آنها شد. همچنين، اين پژوهش نشان داد که مصرف غذاي کنسروي دليل اصلي مواجهه با BPA است.

در مطالعه اي ديگر، شرکت کنندگاني که به مدت پنج روز و روزانه يک وعده سوپ کنسروي مصرف کرده بودند، افزايش بيش از 1,000 درصدي سطوح BPA در ادرار خود را تجربه کردند.

اگرچه نتايج يکدست نيستند، برخي مطالعات با حضور سوژه هاي انساني مواجهه با BPA را با مشکلات سلامت، مانند بيماري قلبي، ديابت نوع 2، و اختلال عملکرد جنسي مردانه مرتبط دانسته اند.

پس اگر در تلاش براي به حداقل رساندن تماس با BPA هستيد، مصرف زياد غذاهاي کنسروي ايده خوبي نيست.

غذاهاي کنسروي ممکن است حاوي باکتري هاي کشنده باشند
اگرچه نادر است، غذاهاي کنسروي که به درستي پردازش نشده اند ممکن است حاوي باکتري خطرناکي به نام کلستريديوم بوتولينوم (Clostridium Botulinum) باشند.

مصرف غذاي آلوده به اين باکتري مي تواند موجب بوتوليسم شود که يک بيماري جدي است و در صورت عدم درمان مي تواند به فلج و مرگ منجر شود.  

بيشتر موارد بوتوليسم از غذاهايي که روند توليد کنسرو را به درستي پشت سر نگذاشته اند - بيشتر موارد خانگي - ناشي مي شوند. بوتوليسم ناشي از محصولات کنسروي تجاري نادر است.

هرگز غذاي موجود در قوطي هاي کنسرو باد کرده، فرو رفته، ترک خورده يا نشت کرده را مصرف نکنيد.

برخي غذاهاي کنسروي حاوي نمک، شکر، يا مواد نگهدارنده افزوده هستند
گاهي اوقات طي فرآيند کنسرو کردن، نمک، شکر، و مواد نگهدارنده به محصول کنسروي اضافه مي شوند.

برخي غذاهاي کنسروي مي توانند حاوي نمک زياد باشند. اگرچه اين شرايط براي بيشتر افراد خطر سلامت جدي ايجاد نمي کند، اما براي برخي ديگر، مانند آنهايي که به فشار خون بالا مبتلا هستند، مساله‌ساز خواهد بود.

همچنين، غذاهاي کنسروي ممکن است حاوي شکر افزوده باشند که مي تواند آثار مضري داشته باشد. شکر بيش از حد با افزايش خطر بسياري از بيماري ها، مانند ديابت نوع 2، چاقي، و بيماري قلبي مرتبط است.

انواع ديگري از مواد افزودني شيميايي يا طبيعي نيز ممکن است به غذاهاي کنسروي اضافه شوند.

چگونه انتخاب هايي درست داشته باشيم؟  
مانند ساير غذاها، پيش از خريد غذاي کنسروي، فهرست مواد تشکيل دهنده آن را مطالعه کنيد.

اگر مصرف نمک يک نگراني سلامت براي شما محسوب مي شود، انواع کم سديم يا فاقد نمک افزوده را انتخاب کنيد.

براي پرهيز از شکر اضافه، ميوه هايي که در آب يا عصاره کنسرو شده اند را به جاي نمونه هاي حاوي شربت انتخاب کنيد.

تخليه و شستشوي مواد غذايي مي تواند به کاهش ميزان نمک و شکر آنها کمک کند.

برخي از غذاهاي کنسروي فاقد مواد افزودني هستند، اما تنها روش براي آگاهي از اين نکته خواندن فهرست مواد تشکيل دهنده است.

سخن پاياني:


غذاهاي کنسروي در صورت عدم دسترسي به غذاهاي تازه مي توانند گزينه هايي مغذي براي مصرف باشند.

غذاهاي کنسوري مواد مغذي ضروري را تامين کرده و استفاده از آنها نيز بسيار راحت است.

همچنين، بايد به اين نکته توجه داشت که غذاهاي کنسروي مي توانند حاوي BPA باشند که استفاده زياد و طولاني مدت از اين غذاها ممکن است موجب برخي مشکلات سلامت شود.

غذاهاي کنسروي مي توانند بخشي از يک رژيم غذايي سالم باشند، اما پيش از خريد بايد فهرست مواد تشکيل دهنده را به دقت مطالعه کرده و انتخاب هايي آگاهانه داشته باشيد.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

 

غذاهای کنسروی و نحوه تولید آنها

 

به وجود آمدن فرآیند کنسرو سازی به اواخر قرن هجدهم میلادی برمی گردد، جایی که ناپلئون بناپارت نگران غذای سربازان خود بود و از این رو جایزه ای را برای فردی که بتواند روشی موثر را جهت نگه داری مواد عذایی ابداع کند، تعیین نمود.

 

نیکلاس آپرت ایده نگهداری مواد غذایی در بطری ها مانند شراب را تصور نمود. پس از حدود 15 سال آزمایش و تحقیق او فهمید اگر غذایی به اندازه کافی گرم شده و سپس در یک بطری مقاوم در برابر نفوذ هوا بسته بندی شود فاسد نخواهد گشت.

 

پیتر دوراند انگلیسی گامی رو به جلو در این فرآیند برداشته و روشی را برای آب بندی مواد غذایی در ظروف فلعی ارائه داد، این روش توسط دورکین و هال تکمیل شد و آنها اولین کارخانه کنسروسازی تجاری را در سال 1813 تاسیس کردند.

 

با گسترش بیشتر و افزایش کنجکاوی ها در این زمینه پای این صنعت به ایالات متحده نیز رسید و نخستین کارخانه کنسروسازی برای صدف ، گوشت ، میوه و سبزیجات در این کشور نیز تاسیس شد.

 

بیش از 50 سال بعد لوئیس پاستور توانست دلیل اثرگذاری کنسرویزاسیون را شرح دهد. او اثبات نمود که رشد میکروارگانیسم ها دلیل اصلی فساد به وجود آمده در مواد غذایی است و این روش از رشد مکیروارگانیسم ها جلوگیری می کند

بورس برند مرجع ثبت برند و فروش برند های آماده

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی غذاهای کنسروی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند ، برند آماده پروتئنی و کنسروی خریداری کنند

 

نحوه کنسرویزاسیون

همانگونه که گفته شد کنسرو سازی عبارت است از استرلیزه کردن مواد غذایی در یک ظرف مقاوم در برابر نفوذ هوا ، که اجازه می دهد مواد غذایی را بتوان به مدتی طولانی در دمای اتاق نگهداری نمود.

 

دو روش معمول برای کنسروسازی وجود دارد: 1- استرلیزاسیون داخل ظرف 2- استرلیزاسیون خارج از ظرف

 

استریلیزاسیون داخلی

در این روش غذای بسته بندی شده در بطری های فلزی و یا شیشه ای با استفاده از یک فرآیند متقابل مانند بخار حرارت داده می شود. این کار تا زمانی انجام می شود که دمای بخش مرکزی ماده غذایی به دمای مورد نیاز جهت استرلیزاسیون برسد. براین اساس در این روش هم بسته بندی و هم محصول با یکدیگر استرلیزه می شوند. فرآیند متقابل نی تواند برای تمام مواد غذ ایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

استرلیزاسیون خارج از ظرف

در این روش ابتدا غذا یا محصول به صورت جداگانه استرلیزه شده و سپس تحت شرایط خاص بسته بندی می شود. به صورت کلی فرآیند استرلیزاسیون محصولات کنسروی یا بسته بندی شده سه فاز دارد: فاز گرم کردن، فاز ماندگاری و فاز خنک سازی.

 

در فاز گرمایش ، آب یا بخار به عنوان عامل گرمایی استفاده می شود. در این مرحله دمای محصول از دمای محیط به دمای مورد نظر برای استرلیزه کردن می رسد. در فاز ماندگاری دمایی که در مرحله قبل به آن دست یافتیم، به مدت زمان خاصی حفظ می شود. در فاز خنک سازی سیالی با دمای پایین مانند هوا و یا آب برای پایین آوردن دمای محصول استفاده می شود.

 

آیا از نگهدارنده در کنسروها استفاده می شود؟

اصولا هدف از استرلیزاسیون و کنسروسازی مواد غذایی از بین بردن میکروارگانیسم ها و بالابردن زمان ماندگاری آنهاست ، از همین رو در خیلی از کنسروها از مواد نگهدارنده دیگر استفاده نمی کنند. اما همچنان برخی از این محصولات دارای ترکیبات نگهدارنده هستند.

 

در ادامه به معرفی برخی از نگهدارنده و افزودنی های معروف در صنایع غذایی می پردازیم:

 

نیتریت سدیم

سدیم نیتریت که عموما در فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و کنسرو یافت می شود. علی رغم خطرات و مشکلاتی که می تواند برای سلامتی انسان به وجود بیاورد اما در بسیاری موراد راه گریزی نیست و باید از آن استفاده نمود.

 

پروپیلن گلیکول

این ترکیب به دلیل خصوصیاتی که دارد در بسیاری از محصولات غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. جلوگیری از فساد، تنظیم ویسکوزیته و بهبود شکل محصول تنها برخی از کاربری های پروپیلن گلیکول هستند. مونو پروپیلن گلیکول در هر محصولی می تواند کارکرد متفاوتی داشته باشد، پس اگر در محصولاتی مانند غذاهای کنسروی ردی از این ماده را پیدا کردید نترسید زیرا PG برای عموم افراد ماده ای امن است.

 

استات سدیم

سدیم استات نیز یکی دیگر از نگهدارنده های معروفی است که در تولید محصولات کنسروی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در اکثر رب های گوجه فرنگی از استات سدیم استفاده شده است.

 

ترکیبات ذکر شده (نیتریت سدیم، پروپیلن گلیکول و استات سدیم) که دراینجا به صورت خاص به آنها اشاره کردیم تنها مثال هایی از افزودنی هایی هستند که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و مواد شیمیایی فراوانی وجود دارند که در این صنعت برای بهبود محصولات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آیا استفاده از غذاهای کنسروی مضر است؟

پاسخ به این سوال را نمی توان با استفاده از یک “بله” و یا “خیر” ساده داد. ترکیبات شیمیایی بسیاری وجود دارند که هنوز هم برای استفاده و یا عدم استفاده از آنها در محصولاتی که با بدن انسان سروکار دارند کشکمش وجود دارد. به عنوان مثال نیتریت سدیم را بسیاری عامل به وجود آورنده سرطان می دانند اما هنوز نتوانسته اند سازمان های جهانی و کشورها را مجبور به تصویب قانون ممنوعیت انها نمایند. البته در این میان تولیدکنندگان نیز دلایل بسیار محکمی برای تداوم استفاده ارائه می کنند.

 

با توجه به موارد گفته شده و از آنجایی که محصولات کنسروی نیز می توانند در ساختار خود حاوی ترکیبات شیمیایی متفاوتی باشند، به صورت مطلق نمی توان رای به خوب و یا بد بودن انها داد.

 

 

 

کنسروهای گوشتی روند آماده‌سازی سختی را ندارند. شما می توانید گوشت قرمز، مرغ و ماهی را طبق روال روتین همیشه آماده کنید و سپس آن ها را داخل ظرف‌های شیشه‌ای برای چند روزبه صورت پلمپی نگهداری کنید.

 

کنسرو خورشتی برای مسافرت

 

کنسرو لوبیاچیتی

کنسرو غذا برای مسافرت می تواند لوبیاچیتی پرطرفدار باشد. برای این منظور باید ابتدا لوبیاها را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس به آن رب، پیازداغ و نمک فلفل را اضافه کنید. با ترکیب این‌ها روی گاز ظرف‌های شیشه‌ای خود را داخل قابلمه قرار دهید و با درب‌های آهنی به خوبی آن را پلمپ کنید تا برای سفر مهیا شود. اگر می خواهید کنسرو شما قدری لعاب‌دار باشد به شما توصیه می کنیم در زمان سرو از سیب‌زمینی سرخ‌شده نگینی برای کنسرو لوبیاچیتی استفاده شود.

 

لوبیاچیتی

آب

ادویه

کنسرو حبوبات آشی

برای آماده‌سازی آش در سفر کافی است از قبل تمامی حبوبات آن را پخته کنید. بعد از پختن حبوبات و ترکیب کردن آن ها با یکدیگر در ظرف‌های شیشه‌ای آن ها را قرار دهید. در زمان آماده‌سازی آش خود به راحتی با اضافه کردن حبوبات می توانید آش را نوش جان‌کنید. استفاده از حبوبات پخته‌شده برای مسافرت کار شمارا به حداقل می‌رساند و یک وعده‌غذای خوشمزه را در کمترین زمان ممکن مهیا می کند.

 

انواع حبوبات

آب

ادویه

کنسرو خوراک عدسی

اگر به خوراک عدسی علاقه دارید می توانید برای سفرهای خود نیز این خوراک خوشمزه را تهیه کنید. آماده‌سازی خوراک عدسی کار دشواری نیست پس توصیه می شود به‌جای خرید کنسروهای آماده خود دست‌به‌کار شوید. کافی است مقداری عدس را با آب پخته کنید. البته از شب قبل آن را خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس پیازداغ آماده‌شده به همراه نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. استفاده از آب‌لیمو تازه را به زمان سرو موکول کنید تا سبب تلخ‌مزه شدن آن نشود. اکنون با پلمپ کردن مواد در ظرف‌های شیشه‌ای کنسرو شما آماده است.

عدس مخصوص عدسی

پیازداغ

ادویه

 

نتایج:

هدف اصلی از استرلیزه کردن مواد غذایی جلوگیری از فساد و خراب شدن انها در طولانی مدت است

همانند تمامی محصولات فرآوری شده این محصولات نیز می توانند در برخی موارد به دلیل شرایط فرآیند، ترکیبات افزوده شده و … مضر اتی را به همراه داشته باشند.

به طور کلی توصیه می شود زمانی از غذاهای کنسروی استفاده کنید که غذای تازه و سالم در دسترس نباشد.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

در بین خانم‌ها کسی را پیدا نمی‌کنید که به لوازم آرایشی علاقه‌ای نداشته باشد. صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی دیگر به یک کرم و رژلب ختم نمی‌شود و امروزه بسیار گسترده شده است. برای برخورداری از یک آرایش بی‌‌نقص باید با انواع لوازم آرایشی، آشنایی مختصری داشته باشید. این آشنایی علاوه بر کمک به شما برای انجام آرایشی زیباتر و حرفه‌ای تر، از لحاظ اقتصادی هم می‌تواند بسیار کارآمد باشد. همانطور که می‌دانید لوازم آرایشی، به خصوص نمونه‌های با کیفیت و اورجینال، از قیمت بالایی برخوردار هستند. پس بهتر است ابتدا با کارایی و ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید.

اگر بخواهیم تعریف کلی از لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشیم، باید بگوییم که این محصولات موادی هستند که به جهت بهسازی و حفظ ظاهر و انتشار بوی خوشایند از بدن به کار می‌روند. محصولات آرایشی شامل انواع کرم‌ها با کاربردهای گوناگون (محافظت از پوست، بهبود پوست)، لوسیون‌ها، پودرها، عطر و ادکلن‌ها، رژ لب‌ها، انواع لاک ناخن، مواد آرایشی چشم و صورت، لنزهای رنگی، رنگ مو، ژل و افشانه مو، دئودورانت‌ها،  روغن هاو انواع دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی که تمامی ندارند، هستند.

محصولات آرایشی و بهداشتی جزو لوازمی هستند که مصرف مداوم و روزانه دارند، محدود به جنس و سن و قشر خاصی نیستند و در هر مقطعی مورد نیازند. کماکان که خانم‌ها نیز هیچ‌گاه میدان تقاضای این صنعت را خالی نمی‌گذارند. پس به طبع هم‌گام با صعود این تقاضا، باید روز به روز بر کیفیت و تنوع محصولات افزوده شود و فراورده‌هایی محافظه کارانه‌تر از محصولات قبلی برای سلامت پوست و مو و زیبایی تولید شود. یعنی، محصولاتی عاری از وجود هرگونه ضرر احتمالی برای انسان که در این میان، لوازم آرایشی ارگانیک بهترین گزینه با کم ترین ضرر هستند.

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی آرایشی و بهداشتی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند، برند آماده آرایشی و بهداشتی  خریداری کنند


اولین گام برای حفظ زیبایی و زیبا‌تر شدن این است که، از چهره‌ای طبیعی برخوردار باشید. به گونه‌ای از لوازم آرایشی استفاده کنید که شما را مصنوعی و غیر طبیعی جلوه ندهد. باید اول از درون خود احساس زیبایی کنید و به زیبایی خود باور داشته باشید. بله شما بسیار زیبا هستید و این احساس را در درونتان تقویت کنید. یکی از چالش‌های همیشگی خانم‌ها در انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی تنوع بسیار زیاد برند‌ها و انواع محصولات است. این موضوع باعث سردرگمی هر شخصی می‌شود. همچنین کیفیت و مرغوبیت محصولات بسیار با اهمیت است زیرا قرار است به صورت مداوم و روزانه مورد استفاده قرار بگیرند.


منظور از ارگانیک چیست؟
ارگانیک به این معنی‌ست که لوازم آرایشی تولید شده از مواد گیاهی‌ای باشد که در فرایند پرورش با کود شیمیایی فرآوری نشده باشند. محصولاتی برچسب ارگانیک دریافت می‌کنند که حداقل 95 درصد مواد تشکیل دهنده ی آن(به غیر از آب و نمک) منبع ارگانیک داشته باشند. برای دریافت برچسب ارگانیک حتما لازم نیست که تمامی اجزاء فرمول تشکیل دهنده طبیعی باشند، چراکه در حال حاضر این امر ممکن نیست و برای کنترل رشد باکتری‌ها، نگهدارنده‌های مصنوعی عملکرد بهتری دارند. همچنین می‌توان از نگهدارنده‌های طبیعی هم استفاده کرد اما مغایرت اثربخشی و عدم سازش فرمولی با ترکیبات فرمالیسون،مانع از کاربرد آنها در لوازم آرایشی ارگانیک می‌شود. علاوه بر آن، نگهدارنده‌های غیرطبیعی هزینه‌ی کمتری در فرایند تولید دربردارند. به همین دلیل نگهدارنده‌های مصنوعی، محصولاتی قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه تر ارائه می‌دهند.

عوارض مصرف لوازم آرایشی غیرارگانیک چیست؟
به عقیده‌ی داروسازها غیرممکن است که بتوان یک محصول کاملا طبیعی تولید کرد. از ابتدای قرن بیستم صنعت لوازم آرایش شروع به فعالیت کرد و رفته رفته در نیمه‌ی این قرن به فکر تولید محصولاتی با ماندگاری بالا افتاد و در این زمینه نیاز به شناخت بهتر مواد شیمیایی و استفاده از آن در این صنعت داشت. به گفته‌ی متخصصان سرطان شناسی (آنکولوژی) حدود یک سوم مواد محصولات آرایشی را مواد شیمیایی‌ای تشکیل می‌دهند که برخی از آن‌ها در دفع آفات غلات و کشاورزی استفاده شده و سمی هستند. برای مثال ماده‌ای به نام “رنگ قطران زغال سنگ” که به وفور استفاده می‌شود اما سرطان زاست. چراکه ترکیبی از رنگ‌ها وفلزات سنگین است که عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت.

مصرف لاک و رژ لب در طولانی مدت سبب بروز مشکلات خونی و سرطان های پوستی می‌شود زیرا سرب یکی از فلزات سنگین است که در رژ لب‌ها بیشترین کاربرد را دارد و جهت ایجاد ماندگاری و طراوت رنگ از آن استفاده مورد استفاده قرار گرفته و مسبب بروز مسمومیت های شدید، اختلالات خونی و اختلالات عصبی محسوب می‌شود.

فرمولدئید نیز یکی دیگر از مواد مضر است که به عنوان ست نگهدارنده و روشن‌کننده به رنگ‌ها اضافه می‎شود. توجه داشته باشید که استنشاق گاز فرمالدئید باعث بروز مشکلات ریوی و استفاده از این ماده در صنعت آرایشی حساسیت‌های شدید تنفسی ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از شایع‌ترین مواد به کار رفته در لوازم آرایشی، پارابن‌ها هستند که در تمامی ترکیبات لوازم آرایشی وجود دارند و موجب بروز اختلالات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی می‌شوند.

توجه داشه باشید که نمی‌توان به طور کلی استفاده از این مواد را محدود کرد اما بهتر است برای زنان در دوران بارداری و شیردهی و کودکان، محدودیت مصرفی وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت پیامدهای ناگواری مثل اختلالات عصبی، هورمونی، تیروئیدی و خونی را در بردارد.

مواد اولیه‌ی سازنده ی انواع لوازم آرایشی
اولین عاملی که در هنگام خرید محصولات زیبایی باید به آن توجه کنید، مواد اولیه‌ای است که در ساخت لوازم آرایشی از آن استفاده شده است. دلیل اهمیت توجه به این نکته این است که، محصولی که قصد خرید آن را دارید حاوی مواد مضر برای پوست و سلامت شما نباشد. برخی از لوازم آرایشی بهداشتی از مواد اولیه‌ی شیمیایی که برای سلامت شما مضر هستند ساخته شده‌اند. حتی اگر محصول مورد نظر حاوی ترکیبات مضر هم نباشد ممکن است به مواد سازنده‌ی آن حساسیت داشته باشید.

در برخی مواقع مصرف نادرست و زیاده‌روی در استفاده از آن‌ها، به شکل فزاینده‌ای باعث ایجاد خشکی پوست می‌شود. اگر پوستی حساس دارید، به شما توصیه می‌کنیم از مصرف لوازم آرایشی هایی که در ترکیبات خود از آلفا هیدروکسی اسید استفاده کرده اند، خودداری کنید. در عوض، در پی محصولاتی باشید که به عنوان محصولات ترمیم پوست و جلوگیری از چروک‌های پوستی شناخته می‌شوند. حتما پس از بررسی و انتخاب، به تاریخ تولید و انقضا کالا دقت کنید.


پوست شما مهمترین دارایی شماست
برخی از افراد از لوازم آرایشی در اندازه‌ی کم و برخی دیگر به میزان زیاد استفاده می‌کنند. برخی دیگر اصلا علاقه‌ای به استفاده از محصولات آرایشی ندارند و ظاهر طبیعی خود را بیشتر می‌پسندند. ولی باید بدانید که پوست شما یکی از مهم‌ترین اجزای بدن شماست و بهتر است که از محصولات مراقبت پوست برای جلوگیری از بروز لک و چین چروک و یا برطرف کردن آن‌ها استفاده کنید. استفاده از انواع کرم‌های مرطوب کننده، کرم‌های ضد آفتاب، کرم‌های دور چشم و شوینده‌های پوستی امری اجتناب ناپذیر در حفظ سلامت پوست هستند. استفاده از آن‌ها برای زیبایی و سلامت پوست شما بسیار ضروری هستند. برای خریداری محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، محصولاتی را انتخاب کنید که برای نوع و رنگ پوست شما مناسب باشند. مطمئن شوید که پوستتان به آن‌ها حساسیت ندارد و از همه مهم‌تر، با آب و هوای منطقه زندگی شما سازگار باشد.

توجه به رنگ پوست یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید محصولات آرایشی است که باید به آن توجه کنید. اگر از لوازم آرایشی که رنگی در تضاد با رنگ پوستتان دارند استفاده کنید، پوست شما را کدر و غیر طبیعی نشان می‌دهد. برای تشخیص دقیق رنگ پوست می‌توانید در نور کاملا طبیعی آفتاب، در حالی که یک لباس سفید به تن دارید، به صورتتان در آیینه نگاه کنید. دقت کنید که چهره‌ی شما دارای طیف رنگ‌های گرم است و یا بیشتر به رنگ‌های سرد متمایل است. توجه داشته باشید که طیف رنگ صورت شما با رنگ اصلی پوستتان متفاوت است. به صورت عامیانه طیف گسترده‌ای از رنگ پوست وجود دارد ولی در هنر آرایشگری فقط دو طیف رنگی گرم و سرد برای تمام پوست‌ها در نظر گرفته می‌شود.

برند و شرکت تولید کننده

حتما قبل از خرید لوازم آرایشی برند خاصی را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که برند محصولات آرایشی که در مورد آن تحقیق کرده‌اید را خریداری کنید. یک برند خوب و معتبر محصولات زیبایی همیشه باید سبد خرید کاملی از موارد مورد نیاز پوست را داشته باشد. همچنین در تولید محصولات خود از مواد اولیه‌ی با کیفیت و مجاز استفاده کند که به پوست شما هیچ آسیبی نرساند و ایجاد هیچگونه حساسیت و آلرژی پوستی نکند. توصیه ما این است که به جای در نظر گرفتن لوازم آرایشی ارزان قیمت و یا با تخفیف، به کالاهایی توجه داشته باشید که توسط برندهای معتبر تولید می‌شوند. برندهای خوب و معتبر همیشه قبل از عرضه محصولات خود اطمینان حاصل می‌کنند که لوازم آرایشی و بهداشتی آن‌ها هیچ گونه ضرر و آسیبی برای پوست شما نداشته باشد و با انجام تست‌های مختلف از این که محصولاتشان نتیجه‌ی مطلوبی داشته باشد مطمئن می‌شوند.


با توجه به رنگ و نوع پوستتان اقدام به خرید لوازم آرایشی کنید
از دیگر نکاتی که باید قبل از خرید لوازم آرایشی به آن توجه کنید رنگ پوست و نوع پوست شما است. باید محصولات آرایشی که انتخاب می‌کنید مطابق با رنگ پوستتان باشد تا بهترین تاثیر را داشته باشد. همچنین با توجه به نوع پوستتان که خشک، چرب و یا معمولی است محصولات را انتخاب کنید که خشکی و چربی پوستتان را تشدید نکنند. علاوه بر این توجه به این موضوع که آیا به هر کدام از مواد اولیه موجود در ترکیبات لوازم آرایشی مورد استفاده حساسیت دارید یا خیر، بسیار مهم است. برای اطمینان بیشتر جهت انتخاب صحیح محصول ابتدا از مطابقت آن با نوع پوست خود مطمئن شوید.

انواع برندهای معتبر تولید کننده‌ی لوازم آرایشی، محصولات خود را بر اساس انواع پوست دسته بندی و عرضه می‌کنند. به همین دلیل هنگام خرید حتما باید محصول مناسب با پوست خود را تهیه کنید. برای مثال اگر پوستتان چرب است، می‌بایست لوازم آرایشی مخصوص پوست چرب را که فاقد چربی هستند انتخاب کنید. یا اگر پوستتان خشک است باید توجه کنید که در لوازم آرایشی مورد استفاده، از موادی که خشکی پوست شما را دوچندان می‌کند، استفاده نشده باشد.


برخی برندهای ارگانیک ساز
برندهای انگشت شماری هستند که با استفاده از مواد اولیه ارگانیک و طبیعی و مواد نگهدارنده‌ی بدون خطر سعی در تولید محصولاتی بهتر دارند که یکی از آنها برند معروف واپور ارگانیک بیوتی (Vpour organic beauty) است که موفق به دریافت جوایز بین المللی تولید بهترین لوازم آرایشی ارگانیک با کیفیت و رنگ بندی بالا شده است.

برند دیگری که در این زمینه از بهترین هاست، برند استرالیایی زویی (Zuii) است که از رنگدانه‌ها و عصاره‌های موجود در گل‌های طبیعی و ویتامین‌ها و املاح معدنی گیاهان، طیف وسیعی از رنگ‌های باکیفیت آرایشی را تولید می‌کند.

برند تاتا هارپر (tata harper) هم با بهره‌گیری از گیاهان طبیعی در کنار فناوری جدید لوازم آرایشی ارگانیک با رنگدانه‌های طبیعی و ترکیباتی مثل عصاره اسطوخودوس و روغن نارگیل و آلوئه ورا محصولات ارگانیک را به دست علاقه‌مندان می‌رساند.

جالب است بدانید اولین محصول آرایشی ارگانیک در ایران توسط لابراتورهای عبیدی تولید و عرضه گردید که یک نوع کرم صورت بود. آقای علی نقیب؛ رئیس شرکت آرایشی و بهداشتی دکتر عبیدی، گنجایش تولید این کرم را تا 3000 عدد در ماه بیان کرده است و این نشان دهنده‌ی استقبال مصرف کنندگان از این محصول است.

جمع بندی
اگر به نکات بالا توجه کنید و آن‌ها را به خوبی رعایت کنید، این امکان وجود دارد که از خرید محصولات آرایشی بهداشتی خود کمال لذت را ببرید. همچنین باعث می‌شود که از محصولات باکیفیت و موثر در سلامت پوست خود بهره‌مند گردید. این مسئله از تمام نکات گفته شده مهم‌تر است. در هنگام خریداری لوازم آرایشی به هیچ وجه عجله نکنید. زیرا عجله کردن و خرید محصول اشتباه، ممکن است به قیمت از دست رفتن زیبایی‌تان تمام شود. توجه داشته باشید که، مناسب بودن لوازم بهداشتی برای پوست صورت دوست یا آشنای شما به این معنی نیست که آن محصول جهت استفاده‌ی شما نیز مناسب است و همان نتیجه را می‌دهد. قبل از خریداری لوازم آرایشی حتما از نظرات و پیشنهادات سایر خریداران استفاده کنید



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

امروزه لوازم آرایشی به جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از خانم ها تبدیل شده است. صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به حدی رشد کرده است که هر شخص با هر سلیقه ای می تواند به کالاهای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. با توجه به رشد روزافزون این حوزه، بر آن شدیم تا با ارائه این مطلب، تمام نکاتی که در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی باید بدانید را در خدمتتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

لوازم آرایشی چیست؟

موادی را که به منظور حفظ ظاهر یا بوی بدن انسان به کار رود، لوازم آرایشی می گوییم. لوازم آرایش، تنوع گسترده ای از محصولات را در بر می گیرد که از جمله آن ها می توان به انواع کرم ها، پودرها، لوسیون ها، عطرها، رژلب، لاک، لنز، رنگ مو، مواد آرایشی چشم و صورت، انواع روغن ها و ... اشاره کرد

تاریخچه لوازم آرایشی

هنر آرایش صورت و بدن برای نخستین بار در تاریخ، توسط مردان ابداع شد. انسان های اولیه از رنگ طبیعی سرخ برای رنگ زدن مردگان خود استفاده می کردند. این رنگ آمیزی ها بیشتر جنبه نمایشی و سنتی داشت و آن ها صورت و بدن خود را نیز با همان رنگ آرایش می کردند. البته آرایش کردن به قصد زیبایی برای اولین بار توسط زنان مصری رواج یافت. زنان این سرزمین از رنگ سرخ برای گلگون کردن لب ها و گونه های خود استفاده می کردند. همچنین، چشمان خود را نیز با استفاده از رنگ سیاه، تیره می کردند. این رنگ سیاه از سرب، اکسید منگنز و کربن تولید می شد.
یونانی های باستان نیز همزمان با مصریان، از عسل برای مرطوب کردن لب ها و از چربی حیوانات ترکیب شده با پودرهای سفالی سفید برای از بین بردن لک های صورت و بدن استفاده می کردند. با آغاز جنگ های صلیبی، آرایش در شمال اروپا بسیار رایج شد. در قرن 14 میلادی، آرایش و مراقبت از پوست مختص نجیب زادگان بود؛ اما در قرن 18 کم کم رواج عمومی پیدا کرد. در این دوران از لوازم آرایشی سمی و حاوی میزان بالای سرب استفاده می شد. اما با صنعتی شدن جوامع و به وجود آمدن کارخانجات تولید در قرون 20 و 21، مواد شیمیایی و غیر طبیعی موجود در لوازم آرایشی جای خود را به مواد طبیعی تر داد

 

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی آرایشی و بهداشتی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند، برند آماده آرایشی و بهداشتی  خریداری کنند

 

انواع محصولات آرایشی و بهداشتی

طبقه بندی محصولات آرایشی و بهداشتی را با توجه به عملکرد آن ها می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

- محصولات زیبایی پوست نظیر لوازم آرایش و لاک ناخن
- محصولات مراقبت و محافظت از پوست مانند انواع ضد آفتاب ها، پاک کننده ها و مرطوب کننده ها
- محصولات زیبایی و مراقبت از مو

انواع محصولات زیبایی پوست

یکی از جذاب ترین بخش های لوازم آرایشی، محصولات زیبایی است که بسیار مورد توجه بانوان قرار دارد. در ادامه شما را با مهم ترین محصولات زیبایی پوست آشنا خواهیم کرد.

رژلب
رژلب یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین لوازم آرایشی است که در هر ثانیه، 27 عدد از آن در کل جهان به فروش می رسد. کاربرد رژلب آن است که لب ها را برجسته تر نشان داده و اختلاف اندازه آن ها را اصلاح می کند. به همراه داشتن تنها یک رژلب قرمز کافیست تا هنگامی که زمان کافی برای آرایش کردن ندارید نیز به زیبایی هر چه تمام تر بدرخشید.

انواع فون ها
فون ها در انواع مختلفی نظیر فشرده و کرم پودری در دسترس هستند. برای صاف و یک دست کردن پوست صورت و همچنین پنهان کردن عیوب چهره می توان از انواع فون ها با توجه به نوع کاربری استفاده کرد.

آرایش چشم
آرایش چشم شامل محصولاتی همچون ریمل، سایه چشم، خط چشم، مداد چشم، کانسیلر دور چشم و ... است که به کارگیری اصولی هر یک می تواند جلوه زیبایی به چشم ها بدهد.

رژگونه
رژگونه را می توان در انواع پودری، مایع، استیکی و ... یافت که کاربرد همگی آن ها در تغییر رنگ استخوان گونه برای افزایش زیبایی صورت است.

مداد آرایشی
مداد آرایشی نیز دارای تنوع بالایی است که از جمله آن ها می توان به مداد ابرو، مداد چشم، مداد رنگی، مداد کانتور، مداد لب و ... اشاره کرد.

لاک ناخن
این روزها آرایش ناخن بسیار رایج است و مهم ترین گزینه برای انجام آن، لاک می باشد. انواع لاک ها با توجه به نوع کاربری خود در طراحی یا کاشت مورد استفاده قرار می گیرند

محصولات مراقبت از پوست

این محصولات را نیز می توان در دسته مواد آرایشی قرار داد. معمولا هدف استفاده از محصولات مراقبتی، پاک کردن آلودگی و چربی از سطح پوست جهت سرعت بخشیدن به تمیزی پوست می باشد. در ادامه با انواع محصولات مراقبت از پوست آشنا خواهید شد.

انواع صابون ها
در زمان های نه چندان دور، صابون جزء اصلی پاک کننده ها بود. امروزه اما جایگزین های بسیاری برای صابون روانه بازار شده است؛ چرا که رطوبت پوست را محفوظ نگاه می دارد. برخی پاک کننده ها را می توان در قالب کرم یا امولسیون یافت که نسبت به صابون دارای خواص بیشتری هستند. از این ترکیبات برای پاک کردن آرایش چرب که مقاوم به آب است، استفاده می شود. همچنین می توان از انواع کرم ها برای پوست های ظریف و حساس مورد استفاده قرار داد.

انواع مرطوب کننده ها
اگر می خواهید به پیری زودرس پوست دچار نشوید، استفاده از مرطوب کننده را در اولویت کارهای خود قرار دهید. البته فاکتورهای مهمی نظیر انواع پوست در انتخاب نوع مرطوب کننده حائز اهمیت هستند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

پوست خشک
پوست خشک فاقد هر گونه درخشندگی بوده و معمولا منافذ آن به سختی قابل مشاهده هستند. افراد دارای پوست خشک گاهی دچار ترک های پوستی و پوسته پوسته شدن خواهند شد و معمولا پوست روشنی دارند. این افراد می توانند از مرطوب کننده های حاوی روغن استفاده کنند.

پوست چرب
پوست چرب معمولا براق به نظر می رسد که این براقیت در نواحی پیشانی، بینی و چانه مشهودتر است. این افراد معمولا دچار آکنه هستند و منافذ پوستی آن ها قابل مشاهده است. افراد دارای پوست چرب بهتر است کرم مرطوب کننده ای را خریداری کنند که فاقد چربی است.

پوست نرمال
پوست نرمال حالت بین خشک و چرب است و منافذ پوستی آن ها بزرگ نیستند. این نوع پوست معمولا مرطوب به نظر می رسد. از این رو، بهتر است نوع بدون چربی کرم مرطوب کننده برای این نوع پوست مورد استفاده قرار گیرد.

انواع تونرها و شاداب کننده ها
هدف از مصرف انواع تونر ها، برطرف کردن چربی باقی مانده از آرایش است که خاصیت نرم کنندگی پوست را نیز به دنبال دارد. در صورتی که از انواع شوینده های قلیایی برای پاک کردن آرایش خود استفاده می کنید، بهتر است از تونر نیز بهره مند شوید. از آن جایی که مصرف همزمان تونرها با رتینوئید می تواند بروز التهاب و خارش را در پوست به دنبال داشته باشد، بهتر است از انواع محصولات بدون الکل استفاده نمایید.

کرم ضد آفتاب
همه افراد در هر سن و سال و هر شرایطی که باشند، باید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایند. این محصول قادر است از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت به عمل آورد.

انواع لایه بردارهای پوستی
در انواع لایه بردارها از ترکیبات آلفاهیدروکسی اسید، بوتیلتید هیدروکسی آنیزول و رتینوئیدها استفاده می شود که بازسازی پوست انجام شده و نتیجه آن نرم تر و شفاف تر شدن آن خواهد بود.

محصولات ضد تعریق
آنتی پرسپیرانت ها یا ضد تعریق ها از انواع دیگر لوازم آرایشی و بهداشتی هستند که به منظور کاهش تعریق و بوی بد ناشی از آن مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع عطرها و دئودورانت ها
نام دیگر محصولات خوشبو کننده، دئودورانت است که بوی عرق را از بین برده و باکتری های مولد آن را از بین می برند. این محصولات برخلاف ضد تعریق ها، موجب کاهش تعریق نخواهند شد


راهنمای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی

در هنگام خرید لوازم آرایشی دقت کنید که این مواد توسط سازمان غذا و دارو تایید شده باشند. هیچ گاه از لوازم آرایشی بی نام و نشان استفاده نکنید؛ چرا که سلامتی شما را به خطر می اندازند. از خرید محصولات آرایشی تقلبی که با قیمت ارزان تری روانه بازار می شوند، جذا خودداری کنید. این محصولات معمولا در زیر زمین خانه ها در شرایط آلوده و با مواد نامشخص تهیه می شوند.
چنانچه لوازم آرایشی استاندارد تهیه کنید، تاریخ انقضا روی آن ثبت شده است. حتما به تاریخ انقضا توجه کنید و مطمئن شوید که لوازم آرایشی مورد استفاده شما منقضی نشده باشد. کیفیت مواد آرایشی نیز حائز اهمیت است؛ جهت اطمینان از این امر، می توانید برندهای معروف هر محصول را خریداری کنید. البته از عدم تقلبی بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

راهنمای خرید کرم پودر
کرم پودری را بخرید که با پوست شما سازگار باشد. موجب بروز جوش و التهاب نشود و حالت ماسیده پیدا نکند. چنانچه دارای پوست چرب هستید، کرم پودری را خریداری کنید که بدون چربی یا Oil Free باشد. اگر قصد دارید آرایش طبیعی داشته باشید، کرم پودری را انتخاب کنید که خیلی روشن تر یا تیره تر نباشد. معمولا تناژ کرم پودرها بر دو پایه صورتی و زرد هستند که انتخاب آن به پوست شما بستگی دارد. چنانچه روی سطح پوست خود رگه های قرمز مشاهده می کنید، از کرم پودری با پایه صورتی استفاده کنید تا رگه ها پوشانده شوند.

راهنمای خرید سایه چشم
سایه قهوه ای ملایم یکی از آن رنگ سایه هایی است که باید در کیف لوازم آرایشی هر خانمی باید باشد. بهتر است بدانید که سایه های مات پرکاربردتر و ماندگارتر هستند. این در حالی است که سایه های براق در همه جا کاربرد ندارد و ماندگاری آن ها کمتر است. اگر قصد دارید در انواع مجالس از سایه چشم استفاده کنید، بهتر است ابتدا یک پرایمر روی پلک بزنید و سپس سایه خود را اجرا نمایید.


راهنمای خرید خط چشم
در خرید خط چشم بیشتر باید به استعداد و توانایی خود در کشیدن خط چشم دقت کنید. اگر در این کار مبتدی هستید، به جای انتخاب خط چشم مویی بهتر است از نوع مدادی و ماژیکی استفاده نمایید.

راهنمای خرید رژلب
در خرید رژلب بهتر است وسواس زیادی به خرج دهید. رژلب های ارزان قیمت که اغلب آن ها دارای ماندگاری بالایی نیز هستند، حاوی مقادیر بالایی سرب هستند که برای سلامتی مضر می باشند. رژلب ها را می توان در انواع جامد، مایع و مدادی تهیه کرد که استفاده از آن به شما بستگی دارد. چنانچه دارای لب های باریکی هستید، بهتر است رنگ های روشن تری از رژلب را انتخاب و خریداری کنید تا درشت تر به نظر برسند. اما اگر دارای لب های پهن تری هستید، در انتخاب رنگ رژلب آزادتر خواهید بود.

راهنمای خرید رژگونه
اگر دارای پوست خشک هستید، رژگونه های چرب و مایع برای شما مناسب تر است. اما اگر دارای پوست چربی هستید، بهتر است نوع پودری آن را انتخاب و خریداری نمایید. بهتر است رنگ تناژ رژلب با رژگونه یکی باشند؛ پس زمان خرید، به رنگ رژلب خود دقت داشته باشید.

ماندگاری لوازم آرایشی و بهداشتی

هر لوازم آرایشی و بهداشتی دارای مدت زمان مصرف معینی است که بعد از اتمام آن باید دور انداخته شود. در ادامه قصد داریم بهترین زمان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را عنوان کنیم.

انواع کرم پودر: اگر از نوع کاسه ای باشد 9 ماه و در صورت تیوپی بودن تا یک سال می توانید مورد استفاده قرار دهید.

انواع شامپو و ژل دوش: این محصولات بهداشتی را می توانید 2 تا 3 سال مصرف نمایید.

ریمل مژه و ابرو: 3 ماه

کانسیلر: 3 تا 6 ماه

رژگونه و سایه چشم: 2 تا 3 سال

مداد ابرو، چشم و لب: دو سال

پنکیک: 2 تا 3 سال

رژلب: دو سال


لوازم آرایشی ارگانیک یا نچرال چیست؟

عنوان ارگانیک را می توان به محصولات کاملا طبیعی اختصاص داد. در صورتی که در فرآیند تولید لوازم آرایشی، بیش از هشت هزار ماده و ترکیب مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که یک سوم آن ها شیمیایی هستند. در واقع، تولید لوازم آرایشی بدون هیچ گونه ماده شیمیایی، کار بسیار مشکل و پر هزینه است که به دلیل عدم وجود مواد نگهدارنده، مدت زمان نگهداری در آن ها بسیار کاهش می یابد. می توان گفت لوازم آرایشی ارگانیک بیشتر شبیه به شعاری برای بازاریابی برندهای لوازم آرایشی بهداشتی است.


عوارض لوازم آرایشی و بهداشتی

بررسی های انجام شده حاکی از آن هستند که لوازم آرایشی و عطرها حاوی ترکیبات مضر هستند و که استفاده آن ها در دراز مدت باعث بروز عوارض متعددی می شود. یکی از شایع ترین این عوارض، سرطان است. چنانچه از سنین پایین شروع به مصرف لوازم آرایشی کرده اید، دیر یا زود باید منتظر پیری زودرس پوست باشید. مواد آرایشی موجب ایجاد تغییراتی در پوست می شوند که چین و چروک یکی از مهم ترین آن ها است. علاوه بر این، موجب بستن منافذ باز پوست شده و با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آن، بروز جوش و آکنه را در پی دارند. حساسیت، تورم، سوزش، تاول، کهیر و ... نیز از دیگر عارضه های شایع است که در صورت مصرف مداوم لوازم آرایش پدید می آیند.
یکی از پر زیان ترین لوازم آرایشی، رژلب است که حتی برندهای معروف آن نیز حاوی مقادیری سرب هستند و به مرور وارد بدن می شوند. ورود سرب در بدن مصادف است با اختلالات رفتاری، افزایش پرخاشگری و کاهش بهره هوشی. علاوه بر این، می تواند تاثیرات منفی را در خانم های باردار و جنین آن ها ایجاد کند.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

يک دليل ساده براي شروع کسب و کار، کسب سود است

تجارت مواد غذايي شايد يکي از کسب و کارهايي باشد که يک کارآفرين مي‌تواند در مدت‌زمان کوتاهي به سودآوري برسد. به عنوان مثال، اگر شخصي قرارداد مديريت رستوران با يک سازمان را ببندد، ممکن است به سختي ضرر کند چرا که يک بازار دردسترس براي او وجود دارد.

صنعت مواد غذايي مي‌تواند به سه قسمت فرآوري موادغذايي ، خدمات غذايي، و خرده‌فروشي غذا طبقه‌بندي شود 

برای خرید برند آماده پروتئینی کنسروی به سایت بورس برند مرجع ثبت و فروش برند های آماده مراجعه فرمایید

يافتن و انتخاب يک ايده کسب و کار صحيح اولين و مهمترين گام براي اين منظور است

انتخاب نوع ماده غذايي با نيازهاي زندگي روزانه و سليقه افراد ارتباط مستقيم دارد؛ اما نوع فرهنگ معيشتي يک جامعه هم مي تواند تأثير زيادي روي اين مسئله داشته باشد. مثلاً پرفروش ترين مواد غذايي در ايران نمونه هاي خاصي را دربرمي گيرد؛ بر اين اساس برندهاي پرفروش يک سري شرکت هاي مشخص هستند که به احتمال زياد همه با آن ها آشنايي داريم

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی مواد غذایی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند، برند آماده مواد غذایی خریداری کنند

مراحل ساخت يک کسب و کار صنايع غذايي

 

تحقيق و توسعه

     اولين قدم در ايجاد يک کسب و کار صنايع غذايي، ايده پردازي و تحقيق براي توليد يک محصول جديد يا توسعه و بهبود محصولي ديگر است. اين محصول ميتواند هرچيزي باشد؛ از يک خوراکي مضر گرفته تا يک ميان وعده سلامت محور. براي شروع، در بازار تحقيق کنيد تا ببينيد در حال حاضر چه نيازهايي در بازار مواد غذايي وجود دارد و چه محصولاتي در دسترس هستند،  هنگامي که ايده يک محصول کاملا ساخته و پرداخته شد، وقت آن است که براي خود يک مسير و دستورالعمل طراحي کنيد. اين مسير مي تواند شامل توليد آزمايشي نمونه هاي مختلف و روش هاي توليد براي دستيابي به يک فرمول عالي باشد. توليد محصولي که هم کيفيت و ويژگي هاي حسي مطلوب و هم ماندگاري طولاني داشته باشد بسيار مهم است. همچنين بايد براي به طراحي و نوع بسته بندي محصول خود نيز فکر کنيد.

بودجه و سرمايه اوليه

     هنگامي که يک ايده داريد، بايد ميزان سرمايه اوليه کسب و کار خود را تعيين کنيد. اين بودجه مي تواند شامل هزينه تجهيزات، مواد اوليه، نيروي انساني و هزينه هاي تبليغات و بازاريابي باشد. درگام بعد به قيمت محصول خود توجه کنيد و حاشيه سود و ارزش افزوده محصولات خود را در نظر بگيريد. توجه داشته باشيد که بايد واقع بين بود و طرحي ايجاد کرد که چشم انداز مالي و تجاري کسب و کار شما را مشخص کند.

 

موقعيت يابي

     پيدا کردن مکان مناسب براي کسب و کار شما بسيار مهم است. شما به فضايي براي توليدي خود نياز داريد که به اندازه کافي بزرگ باشد تا تجهيزات و نيازهاي توليدي شما را برآورده کند. عواملي مانند قوانين دولتي، دسترسي به خدمات شهري و نزديکي به تامين کنندگان و مشتريان را در نظر بگيريد.

مجوزها

    قبل از شروع توليد، بايد مجوزها و پروانه هاي لازم را دريافت کنيد. اين مجوزها ممکن است شامل پروانه تاسيس، پروانه توليد، پروانه بهداشتي، مجوز اداره صنعت و معدن و تجارت، مجوز غذا و دارو و نشان ملي استاندارد باشد. همچنين در برخي موقعيت هاي مکاني و براي توليد برخي محصولات خاص ممکن است نياز به دريافت مجوزها و پروانه هاي خاصي باشد

 

خريد تجهيزات و استخدام نيروي انساني

     هنگامي که مسئله موقعيت يابي و مجوزها حل شد، نوبت به خريد تجهيزات و استخدام کارکنان مي رسد. اين تجهيزات ميتواند شامل همه چيز از تجهيزات توليد گرفته تا دستگاه هاي بسته بندي و ليبل زني باشد. سرمايه گذاري بر روي تجهيزات باکيفيت که تا سال هاي سال دوام مي آورد بسيار مهم است. هنگام استخدام کارکنان نيز تلاش کنيد به دنبال افراد با تجربه در توليد مواد غذايي و کنترل کيفيت باشيد.

کنترل کيفيت

     تحقيق  درباره روش هاي کنترل کيفيت براي اطمينان از سازگاري محصول شما و مطابقت با استانداردهاي ملي و بين المللي مواد غذايي ضروري است. اين کنترل ها شامل آزمايش مواد اوليه، نظارت بر فرآيندهاي توليد و اطمينان از دقيق بودن بسته بندي و برچسب گذاري مي شود. همچنين پيشنهاد ميشود برنامه HACCP (تحليل خطر و نقاط کنترل بحراني) را اجرا کنيد تا مطمئن شويد که محصول شما براي مصرف سالم و ايمن است

ارتباط با تامين کنندگان و توزيع کنندگان

     ايجاد روابط با تامين کنندگان و توزيع کنندگان براي موفقيت کسب و کار صنايع غذايي شما بسيار مهم است. به دنبال تامين کنندگاني باشيد که مواد اوليه با کيفيت بالا را با قيمت هايي مناسب و رقابتي ارائه مي دهند. هنگام انتخاب توزيع کنندگان، شهرت و خوشنامي، قابليت اطمينان و توانايي آنها براي دستيابي به مشتريان خود را در نظر بگيريد. تلاش کنيد روابط قوي با تامين کنندگان و توزيع کنندگان خود ايجاد کنيد تا اطمينان حاصل کنيد که زنجيره تامين ثابت و قابل اتکايي داريد.

 

استراتژي بازاريابي

     توسعه يک استراتژي بازاريابي براي معرفي و ارتقاي محصول شما و ايجاد شناخت و آگاهي از برند شما بسيار مهم است. ايجاد يک وبسايت و حضور در رسانه هاي اجتماعي و همچنين تبليغات محيطي براي نمايش محصول و تعامل با مشتريان پاي ثابت يک استراتژي بازاريابي خوب است. تلاش کنيد در نمايشگاه ها و رويدادها شرکت کنيد تا با مشتريان و توزيع کنندگان بالقوه ارتباط برقرار کنيد. براي تشويق مشتريان به امتحان محصول خود سعي کنيد کمپين هاي تبليغاتي و تخفيفي طراحي و اجرا کنيد.

 

راه اندازي و نظارت

     حالا زمان شروع توليد و نظارت بر عملکرد کسب و کار فرا رسيده است. سيستم مديريت ارتباط با مشتري (CRM) کسب و کار خود را فعال کرده و فروش و بازخورد مشتري را پيگيري کنيد تا مشخص کنيد چه چيزي مناسب است و چه چيزي مي تواند بهبود يابد. به طور مداوم محصول و استراتژي بازاريابي خود را ارزيابي کنيد تا مطمئن شويد که اهداف مالي و تجاري خود را برآورده مي کنيد.

در هرکسب وکاري خريد به اندازه فروش اهميت دارد

هرچه کالاهاي با کيفيت بيشتري تهيه کنيد و بتوانيد با قيمت مناسب آنها را بخريد ، سود بيشتري کسب خواهيد کرد

از پايه گذاري کل تجارت خود بر روي يک محصول جداً خودداري کنيد. انحصاري بودن يک محصول تا زماني ارزشمند است که رشد بازار خود را در جامعه حفظ کند .علاوه برآن بايد موارد پيش بيني نشده را نيز در نظر داشته باشيد . گاهي يک محصول رقابتي جديد به يکباره بازار محصول موفق ديروزي را از بين مي برد

عوامل موثر بر انتخاب محل فروشگاه

 

انتخاب مکان درست

مکاني که براي شروع راه اندازي فروشگاه انتخاب مي نماييد ، بسيار اهميت دارد و دقيقا مانند حرکت بر روي مرز موفقيت و شکست کسب کار شماست .

در انتخاب محل فروشگاه عواملي مانند حضور مشتريان ( پاخور ) ، طرح بندي درست شکل آن ، فضاي انبار ، فضاي اداري ، پارکينگ و فضاي نمايگاهي محصول حايز اهميت مي باشد  

گزينش يک نام مناسب براي يک کسب و کار نقش مهمي در برندسازي و درياد ماندن آن تجارت در ذهن مشتريان دارد . يکي از نکات مهم قبل از راه اندازي فروشگاه ، فرايند انتخاب نام و برندسازي فروشگاه است . روش صحيح در اين فرايند به ماندگاري ، استحکام و شکل گيري شخصيت تجاري برند شما کمک زيادي خواهد کرد

 

انتخاب نام مناسب در فروشگاه

نام بايد داراي تلفظ آسان و به ياد ماندني باشد.

مشتري بايد به راحتي نام مجموعه شما را به خاطر بياورد .منحصر به فرد بودن خوب است اما نه به قيمت به دردسر افتادن مشتري.

نام موفق بايد تداعي ذهني بصري هم داشته باشد يعني با شنيدن آن مشتريان به ياد تصوير خاص و ماندگاري بيفتند .

اسمي که انتخاب مي کنيد بهتر است معناي ضمني مرتبط هم داشته باشد .اين کار باعث مي شود تا تصوير ذهني و ماندگاري بيشتري در نزد مشتريان داشته باشيد .

هرچقدر نام ساده تر و کوتاهتر باشد ، اثر رواني بهتري دارد . در ضمن در دنياي تبليغات رسانه ها نيز نام کوتاه بازخورد بيشتري دارد .

اگر نام انتخابي به حرفه و شغل شما ارجاع داشته باشد شما از سوي کساني که بدنبال شما هستند با راحتي بيشتري يافت مي شويد و در دسترس خواهيد بود

 

نتيجه

براي اينکه يک کسب وکار مناسب آغاز کنيد بدنبال محصولي باشيد که در بازار تک بي رقيب باشد و فرصت خوبي براي ارايه و فروش در بازار داشته باشد

 



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

انتخاب نوع ماده غذایی با نیازهای زندگی روزانه و سلیقه افراد ارتباط مستقیم دارد؛ اما نوع فرهنگ معیشتی یک جامعه هم می تواند تأثیر زیادی روی این مسئله داشته باشد. مثلاً پرفروش ترین مواد غذایی در ایران نمونه های خاصی را دربرمی گیرد؛ بر این اساس برندهای پرفروش یک سری شرکت های مشخص هستند که به احتمال زیاد همه با آن ها آشنایی داریم

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی مواد غذایی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند، برند آماده مواد غذایی خریداری کنند

طبق تحقیقات مردم ایران به غذاهای متنوع تمایل دارند و اصولاً خوش ذائقه هستند. به همین دلیل پرفروش ترین مواد غذایی در ایران طیفی رنگارنگ از انواع خوراکی های سنتی و غربی را شامل می شود که در زیر به آن ها پرداخته ایم. لیست مواد غذایی پرفروش ایران، عبارت اند از:

انواع گوشت

انواع گوشت و مواد پروتئینی که شامل گوشت گوسفند، گوساله، شتر، مرغ و بوقلمون، شکل های مختلف گوشت مثل گوشت چرخ کرده حتی مرغ زعفرانی، غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو و خاویار و سایر فراورده های پروتئینی مثل تخم مرغ و قارچ است؛ گوشت در بیشتر غذاهای ما حتی اگر دارای سبزیجات باشد دیده می شودمثل انواع خورشت. به همین دلیل بخش بزرگی از مواد خوراکی پرفروش در ایران محسوب می شود.

برای خرید برند آماده پروتئینی کنسروی به سایت بورس برند مرجع ثبت و فروش برند های آماده مراجعه فرمایید

انواع برنج ایرانی و غیرایرانی

همانطور که می دانید بخش بزرگی از قوت روزانه مردم ایران را برنج های ایرانی و غیرایرانی تشکیل می دهد. مردم بهترین برندهای برنج ایرانی مثل شیرودی، هاشمی، دم سیاه، لنجان، فجر، علی کاظمی و طارم زیاد خریداری می کنند؛ همچنین برنج های خارجی مثل برنج هندی، پاکستانی و تایلندی هم جزو برنج های پراستفاده در سفره  غذای ایرانیان هستند. این کالاها پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت را تشکیل می دهند

انواع نان

در ایران خرید نان های سنتی و خوشمزه مثل نان سفید یا لواش، سنگک و بربری متداول است و هرچقدر هم نان های صنعتی خوش طعم و جدیدی وارد بازار شود باز جای نان های محبوب و اصیل کشورمان را پر نمی کندولی به دلایل مختلفی از جمله تجویز رژیم های لاغری و کاهش وزن به وسیله پزشکان تغذیه یا درمان  بیماری های جسمی مختلف بعضی افراد باید از نان های صنعتی استفاده کنند؛ به همین خاطر خرید انواع نان کارخانه ای مثل نان باگت، تست و فانتزی بالا رفته است. البته نان  لواش هم به شکل بسته ای فروخته می شود.

انواع نوشیدنی سرد و گرم

نوشیدنی های گرم و سرد، یکی دیگر از «پرفروش ترین مواد غذایی در ایران» را تشکیل می دهند. اگر بخواهیم اول به نوشیدنی های گرم بپردازیم همانطور که می‎دانید چای رایج ترین نوشیدنی گرم در ایران است به طوری که بیشتر ماها حداقل یک فنجان در روز باید چای بخوریم.

 

به همین دلیل برندهای معروف چای مثل انواع چای سیاه ایرانی، چای های معطر، چای کله مورچه ای، چای های کیسه ای حتی دمنوش های گیاهی آرامبخشی مثل چای سبز در این رده فروش بالایی دارند. انواع متنوع پودر قهوه‏ ، نسکافه و کاپوچینو هم در ایران طرفداران زیادی دارند

اما اگر نوشیدنی های سرد را در نظر بگیریم باید به انواع نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه، دوغ، دلستر و آبمیوه اشاره کنیم که به خصوص بین جوانان محبوبیت زیادی دارند. آب معدنی یکی از رایج ترین اقلامی است که خرید آن در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان زیاد دیده می شود. همچنین انواع عرقیجات گیاهی مثل عرق نعناع و گلاب هم جزو «خوراکی های پرمصرف در ایران» به شمار می آید.

انواع روغن

انواع نان، برنج و چای که بررسی کردیم جزو مواد غذایی روزمره ما هستند اما روغن هم از این لیست مستثنا نیست. انواع روغن های جامد و مایع، روغن های مخصوص پخت و پز یا سرخ کردنی، روغن آفتابگردان، زیتون، ذرت و کنجد بیشترین روغن های مورد استفاده بین مردم ایران هستند.

انواع رشته و ماکارونی

بخش دیگری از “پرفروش ترین مواد غذایی در ایران” به رشته های نشاسته ای مثل انواع ماکارونی، لازانیا و رشته های آش و سوپ اختصاص دارد.

تنقلات

پرفروش ترین تنقلات مثل چیپس، پفک، پاستیل، لواشک، آدامس، تخمه، بیسکوییت، پفیلا، کیک و… که دیگر می دانید خوراکی های مورد استفاده بچه ها و جوانان هستند؛ این خوراکی ها یکی دیگر از محصولات در سوپرمارکت ها به شمار می آیند که از فروش زیادی برخوردارند.

میوه و سبزیجات

دسته دیگری از مواد غذایی که می خواهیم به آن اشاره کنیم میوه ها و سبزیجات مورد علاقه ایرانیان هستند. بین میوه جات معمولاً سیب درختی، هندوانه، موز، انگور و طالبی جزو پرطرفدارترین میوه ها هستند که در بیشتر خانه ها پیدایشان می کنیم.

بین انواع صیفی و سبزی هم با خرید بالای خیار و گوجه فرنگی روبه رو می شویم؛ همچنین سیب زمینی و پیاز به اضافه انواع سبزیجات هم یکی دیگر از مواد غذایی روزانه در ایران محسوب می شوند.

فروش چه مواد غذایی راحت است؟

آب‌نبات و سایر شیرینی‌ها

کوکی‌ها، شیرینی‌ها و سایر محصولات تنوری

گیاهان خشک، چاشنی‌ها و مخلوط گیاهان

نان تازه‌ٔ خانگی

مربا، ژله و سایر کنسروها

آجیل روکش‌دار و بدون روکش

ترشی سبزیجات و غیره

 

برندهای پرفروش مواد غذایی ایران

شرکت زرماکارون

شرکت صنایع غذایی بهروز نیک

شرکت لبنیاتی میهن

گروه صنعتی مینو

شرکت ایستک

 

چرا میزان فروش مواد غذایی در کشورهای جهان متفاوت است؟

فروش مواد خوراکی به عادات غذایی و فرهنگی یک جامعه وابسته است. در ایران چون بخش بزرگی از قوت روزانه مردم را برنج تشکیل می‌دهد پس تجارت برنج سود زیادی دارد اما در کشوری مثل آلمان خرید نان بیشتر متداول است.

پرفروش ترین مواد غذایی در ایران کدام‌ها هستند؟

برنج، نان، روغن و چای جزو بیشترین اقلام مواد غذایی روزانه مردم هستند که در دسته پرفروش ترین مواد غذایی در ایران قرار میگیرند.

 

نتیجه

به همین دلیل است که بسیاری از مردم شروع به ایجاد کسب و کارهایی کرده‌اند که مربوط به غذا هستند. این به خاطر میل به حل مشکل تهیه غذا است که به وفور یافت می‌شود. اگر زمان خود را صرف مشاهده تجارت‌های اطراف خود کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از تجارت ها به غذا مربوط می‌شوند، به خصوص اگر کسب‌ و کار به طور استراتژیک شکل گرفته باشد

 


:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

 

صنایع کمی هستند که حیاتی‌تر از مواد غذایی باشند. ممکن است ذائقه افراد متفاوت باشد؛ اما این مسلم است که همه به مواد غذایی نیاز دارند

کسب‌وکار به زبان ساده یعنی شغلی که فرد دارد و برای کسب درآمد به آن مشغول است باغبان‌ها و کشاورزها شغلی دارند که طی آن، مواد غذایی خام را وارد بازار می‌کنند. برخی افراد واسط بین مواد غذایی خام (ارگانیک) و محصول تولیدشده حاصل از آن هستند

کسانی که قصد فعالیت در حوزه ی مواد غذایی را دارند باید برای بیزینس خود یک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرایط ثبت برند را ندارند میتوانند از وبسایت بورس برند، برند آماده مواد غذایی خریداری کنند

این افراد که ممکن است شامل چند نفر تا یک شرکت بزرگ باشند، کسب‌وکار مواد غذایی دارند و کارآفرینی مواد غذایی داشته‌اند؛ اما آن‌ها چگونه وارد بازار می‌شوند؟

شرکتی گندم را به ماکارونی تبدیل می‌کند؛ زیرا طی فرایندی مانند تحقیقات بازار به این نکته پی برده که بازار به محصولی مثل ماکارونی نیاز دارد و در صورتی که آن را تولید کند، مشتری خواهد داشت.آشپز یا رستوران، مواد غذایی خام را با هنر آشپزی ترکیب می‌کند و غذایی خوشمزه می‌پزد که مردم برای خرید آن، به رستوران مراجعه خواهند کرد

 

می‌توان شغل مواد غذایی راه انداخت؟

دیدن شرکت‌ها و غول‌های بزرگی که در سطح جهان کارآفرینی مواد غذایی داشته‌اند، می‌تواند، دلیل کافی و مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مواد غذایی باشد؛ اما باید قبل از اقدام به این کار، به سوال «چطور می‌توان کسب‌وکار موفقی را راه انداخت، به‌گونه‌ای که محکوم به شکست نشود؟» پاسخ داده شود.کسب‌وکار مواد غذایی بازاری بسیار قوی و گسترده است؛ بازاری که رقابت در بخش‌های مختلف آن یکسان نیست. شما باید ابتدا برای خود مشخص کرده باشید که می‌خواهید در کدام بخش فعالیت کنید.

البته تحلیل رقبا در این انتخاب، خالی از لطف نیست؛ زیرا رقابت با شرکت بزرگی که بیشتر بازار را گرفته است، تصمیم درستی نخواهد بود

 

کسب‌وکارهای مواد غذایی موفق ایران

بهروز: آقای بهروز فروتن، متولد ۱۳۲۴، با کارآفرینی مواد غذایی این شرکت را راه‌اندازی کرد.

تک ماکارون: آقای احمد صادقیان، متولد ۱۳۲۲، بنیان‌گذار این شرکت بود.

تلاونگ: این شرکت در سال ۱۳۵۶ متولد شد.

گلها: در سال ۱۳۱۸ در زمینه ادویه‌جات وارد بازار شد و سال ۱۳۴۵ عرضه به روش بسته‌بندی را آغاز کرد.

درنا: شرکت تولید کیک که در سال ۱۳۴۴ کار خود را آغاز کرد و به‌مرور آن را گسترش داد.

سحر: در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد و ۳ سال بعد به بهره‌برداری رسید.

دلپذیر: در سال ۱۳۲۸ کار خود را با تولید چندین نوع کمپوت و مربا آغاز کرد.

تبرک: این شرکت در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد.

مانا: بیش از ۴۰ سال است که در زمینهٔ تولید ماکارونی فعالیت می‌کند.

یک و یک: در سال ۱۳۴۶ شروع به کار کرد

 

۱۵ ایده تولید مواد غذایی پر درآمد

مشاغل کوچکی در ارتباط با مواد غذایی وجود دارند که فعالیت و حضور در آن‌ها، می‌تواند شغل آینده شما باشد و با کارآفرینی مواد غذایی در این زمینه‌ها می‌توانید سود زیادی به‌دست آورید الزامی نیست که کسب‌وکارتان بسیار بزرگ باشد، همین که نیازهای بخشی از جامعه را برطرف کنید و کسب‌وکارتان بتواند نیاز مادی شما را برآورده کند یعنی به موفقیت در کسب‌وکار خود رسیده‌اید

حال با چند نمونه کسب‌وکار مواد غذایی که می‌توانند شغل آینده شما باشند و سود بالایی برای شما سرازیر کنند، آشنا می‌شویم:

تولید میوه خشک

شما می‌توانید میوه‌های مختلفی را از بازار یا زمین‌های کشاورزی بخرید؛ سپس آن‌ها را به روشی استاندارد و مناسب خشک کنید. آن‌ها را در بسته‌های مختلف با طعم‌های گوناگون بسته‌بندی کنید و برای فروش به نمایش بگذارید و به‌همین راحتی کارآفرینی مواد غذایی راه بیندازید

می‌توانید به مغازه‌های فیزیکی و خواروبار فروشی‌ها مراجعه کنید یا اینکه در وبسایت‌ و در فضای آنلاین، آن‌ها را به فروش برسانید. همان‌گونه که همین الان نیز وبسایت‌هایی در این زمینه وجود دارند.

کمپوت میوه

کمپوت میوه نیز می‌تواند کسب‌وکار مواد غذایی شما باشد. برای شروع این کار کافی است مقداری میوه تهیه کنید، به‌اندازه بجوشانید و به تناسب، شکر به آن اضافه کنید. این‌گونه، شما کمپوت میوه‌های متنوعی خواهید داشت که طبیعی و بدون نگه‌دارنده تهیه شده‌اند و افراد می‌توانند آن‌ها را از شما خریداری کنند

برای خرید برند آماده پروتئینی کنسروی به سایت بورس برند مرجع ثبت و فروش برند های آماده مراجعه فرمایید

لبنیات سنتی

کارخانه‌هایی وجود دارند که به‌صورت صنعتی و در ابعاد بزرگ، شیر را به لبنیات تبدیل می‌کنند و در این فرایند از مواد نگه‌دارنده بهره می‌برند. شما می‌توانید با دانش و تجربه‌ای که از کارهای خود آموخته‌اید، از شیر سنتی و محلی، لبنیات سنتی یعنی ماست، کره، دوغ و غیره تهیه کنید. افرادی که به خوراکی‌های سنتی علاقه‌مند هستند، مشتریان شما خواهند بود.

 

ماست میوه‌ای

شما می‌توانید ماست‌هایی را با طعم میوه تولید کنید و کارآفرینی مواد غذایی داشته باشید. طعم‌دار کردن ماست، هنر شما خواهد بود که طی آن، طعم‌های گوناگونی را به ماست اضافه خواهید کرد.

.بسته‌بندی حبوبات

چه این موضوع (فروش حبوبات بسته‌بندی شده) را بپذیرید یا پذیرش آن برای شما سخت باشد، شغل بعضی از افراد، بسته‌بندی حبوبات است. آن‌ها با بسته‌بندی شکیل و مناسب حبوبات، رعایت بهداشت، فروش این مواد را ساده می‌کنند و کارشان نیز نتیجه می‌دهد.

رستوران با غذاهای محلی

غذاهای محلی همواره طرفداران خاص خود را دارند. مردم محلی، خرید غذاهای خانگی و سنتی را بهداشتی‌تر می‌دانند. مسافران نیز به امتحان کردن غذاهای محلی رغبت بیشتری نشان می‌دهند. تازه اگر بتوانید شهرتی دست‌وپا کنید، مشتریانی خواهید داشت که صرفا برای امتحان کردن غذای شما آمده‌اند.

رستوران غذاهای محلی، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به کسب‌وکار مواد غذایی دارد. با این حال، به‌ یاد داشته باشید که شما به این منظور باید فرآیند راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی را بدانید.

 

غذای سالم کودکان

دنیای امروز سرعت زیادی دارد و همان‌طور که فست‌فود‌ها به دنیای افراد بزرگسال راه پیدا کرده‌اند، غذاهای آماده نیز به دنیای کودکان وارد شده‌اند.

والدینی هستند که دغدغهٔ غذای سالم و مفید را برای کودکان خود دارند و از نظر مالی نیز از موقعیت خوبی برخوردارند؛ اما فرصت کافی را برای تهیه غذاهای خانگی ندارند. این والدین، وقتی از وجود غذای سالم کودکان مطلع شوند، به مشتریان ثابت شما تبدیل خواهند شد.

 

نان فانتزی

نان‌های لواش، بربری و سنگک، نان‌های مورد توجه عموم مردم هستند؛ علاوه‌بر این نان‌ها، نان‌های فانتزی نیز راه خود را به سفره‌های مردم باز کرده‌اند و تعدادی از مردم، نان فانتزی را خوشمزه‌تر، سالم‌تر و مناسب‌تر می‌دانند و از آن برای سفره و زندگی خود استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید مهارت‌های موردنیاز برای تولید نان فانتزی را فرا بگیرید؛ سپس اقدام به ساخت و عرضۀ نان فانتزی کنید و کارآفرینی مواد غذایی داشته باشید.

 

آبمیوه ‌فروشی

کسب‌وکارهای زیادی هستند که به‌طور مستقیم با میوه سروکار دارند، آبمیوه‌فروشی نیز یکی از آن‌هاست.

میوه‌ها، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های متنوع‌اند. با این کار، افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، مشتری شما خواهند شد

 

فست‌فود

سرعت بالای دنیای امروز، اغلب ما را به‌ سمت فست‌فودها کشانده و آشپزی و پخت غذای خوشمزه با مواد فست‌فودی، یک هنر است!

اگر این هنر را دارید، می‌توانید در این کار به فعالیت مشغول شوید؛ اما اگر به این هنر مسلط نیستید، می‌توانید از طریق دوره‌های آموزشی یاد بگیرید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

 

بستنی رژیمی

مردم زیادی به‌ دلیل چاقی یا برای حفظ سلامت خود، رژیم می‌‌گیرند و از طرفی، تقریبا همه به بستنی علاقه‌مند هستند.

شما می‌توانید با کارآفرینی مواد غذایی در زمینه‌ٔ مغازه رژیمی، بستنی‌های رژیمی به مردم بفروشید. این بستنی‌ها، مزه‌ٔ خوبی دارند و به سلامتی شما نیز آسیبی نمی‌رسانند.

 

تهیه رب گوجه‌فرنگی

رب گوجه‌فرنگی با ذائقه ما ایرانی‌ها گره خورده است؛ به‌گونه‌ای که بیشتر مواد غذایی ما رب گوجه‌فرنگی دارد؛ حتی شرکت‌های بزرگی نیز برای تولید و فروش رب گوجه‌فرنگی راه‌اندازی شده‌اند.

رب گوجه‌فرنگی سنتی به‌دلیل مزایایی مانند رعایت بهداشت، مواد اولیه سالم و غیره، می‌تواند کسب‌وکار پرسود و خوبی برای شما باشد

 

تهیه آرد

افراد زیادی هستند که به آرد نیاز دارند. شما می‌توانید از گندم، آرد تهیه کنید یا اینکه مزرعه گندم داشته باشید و به‌جای فروش گندم به‌صورت خام، آن را به آرد تبدیل کنید و بعد بفروشید.

مزیت آرد سنتی، سبوس‌دار بودن آن است و می‌تواند گزینه خوبی برای کارآفرینی مواد غذایی باشد.

 

فرآوری سبزیجات

افراد از سبزیجات در غذاهای خود استفاده می‌کنند و ما ایرانی‌ها نیز علاقه‌ٔ زیادی به استفاده از سبزی در اغلب مواد غذایی خود داریم. تهیه سبزیِ خورشت‌ها کار ساده‌ای نیست و این کار ضمن وقت‌گیر بودن، به دانش و مهارت بالایی نیاز نیز دارد.

مواردی که همه افراد، آن‌ها را ندارند!

شما می‌توانید کسب‌وکار فرآوری سبزیجات راه‌اندازی کنید، سبزیجات خام را بخرید و آن‌ها را پاک کنید، بپزید و به مردمی که خواهانش هستند، بفروشید.

 

انواع ترشیجات

درست کردن یک ترشی خوشمزه کار ساده‌ای نیست. هنر ساخت ترشی را دارید؟ از آن بهره ببرید و ترشی‌هایتان را بفروشید. این کارتان خدمتی به دیگران است؛ زیرا از هدررفت مواد غذایی به دلیل نداشتن دانش ساخت ترشی جلوگیری می‌کند

 

نتیجه‌گیری

 

کسب‌وکار مواد غذایی بسیار گسترده است و کارآفرینی مواد غذایی نیز به کسب علم و دانش این کار نیاز دارد. شما اکنون باید بتوانید ایده کسب‌وکار مواد غذایی خود را داشته باشید و یکی از آن‌ها را اجرا کنید. البته فراموش نکنید که بدون دانش وارد هیچ کسب‌وکاری نشوید.

مطمئن باشید که با پشتکار و تلاش می‌توانید کسب‌وکارتان را به جلو ببرید و آن را به نتیجه برسانید. فقط ناامید نشدن و استفاده از تجربهٔ دیگران را فراموش نکنید



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()