نوشته شده توسط : علی سجادی

گر از شما بپرسند يک شبکه اجتماعي نام ببريد که بيش از هر چيز بر اشتراک‌گذاري عکس متمرکز باشد، بدون شک مي‌گوييد اينستاگرام؛ که البته منطقي است. اينستاگرام نزديک به يک ميليارد کاربر فعال در دنيا دارد که بيش از 24 ميليون نفر آن‌ها ايراني هستند. 

 

اما اينستاگرام (instagram) تنها شبکه اجتماعي تصوير محور نيست. پلتفرمي به نام پينترست دقيقا از مجموعه‌اي از تصاوير تشکيل شده است که شايد حتي از عکس‌هاي منتشرشده در اينستاگرام زيباتر باشند. چرا؟

 

چون اينستاگرام کاربر را ترغيب مي‌کند عکس‌هاي متعلق به خود را پست کند و اين واقعيت تلخي است که تمام کاربران اين شبکه محبوب اجتماعي، برخلاف آنچه خودشان فکر مي‌کنند، مهارت زيادي در عکاسي ندارند؛ به همين خاطر، احتمال اينکه در اينستاگرام با انواع عکس‌هاي شخصي بي‌کيفيت و عاري از هرگونه اصل زيبايي‌شناختي روبه‌رو شويد، زياد است. 

 

پينترست جايي براي کشف و جمع‌آوري ايده‌هاي خلاقانه است

اما رسالت پينترست متفاوت است. اين شبکه اجتماعي به جاي ترغيب کاربر به اشتراک‌گذاري شاهکارهاي عکاسي خود، به او فضايي مي‌دهد تا شاهکارهاي ديگران را مطابق با سليقه و علايق خود جمع‌آوري کند؛ مثل کلکسيوني از ايده‌هاي خلاقانه و جذاب. 

يکي از مهم ترين بخش هاي ديجيتال مارکتينگ استفاده از شبکه هاي اجتماعي است. خدمات ديجيتال مارکتينگ را در از طريق لينک زير بخوانيد : 

 

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing/

 

پينترست براي افرادي که عاشق ايده و خلاقيت يا دنبال اينفوگرافيک و آموزش‌هاي کاربردي‌ هستند، ايده‌آل است. در پينترست مي‌توانيد مثل اينستاگرام چندين هزار فالوور داشته باشيد و حتي براي کسب‌و‌کار خود تبليغ کنيد. و راستي، در پينترست خبري از سلبريتي‌ها و حکمروايي مطلق آن‌ها نيست که به کاربران عادي مجال ابراز وجود نمي‌دهند.

 

اينجا هرکسي براي موفقيت و ديده شدن از شانس يکساني برخوردار است؛ شايد به اين خاطر که در پينترست اين شما نيستيد که ديده مي‌شويد، بلکه علايق شما است که ديده مي‌شود. و هرچه در جمع‌آوري تصاوير منظم‌تر و خوش‌سليقه‌تر باشيد، تعامل کاربران ديگر با مجموعه عکس‌هاي شما بيشتر مي‌شود. در واقع مي‌توان گفت پينترست جاي افراد خوش‌سليقه است.

 

اگر کنجکاويد بدانيد پينترست دقيقا چيست، نحوه کار با آن چطور است و چه مزيت‌هايي نسبت به اينستاگرام دارد، با اين مقاله همراه شويد. 

 

عناويني که در اين مقاله خواهيد خواند:

 

پينترست چيست

داستان پيدايش پينترست

نحوه کار با پينترست

Pinterest Story چيست

دانلود برنامه پينترست

نحوه استفاده از پينترست در موبايل

دانلود ويدئو از پينترست

پينترست بهتر است يا اينستاگرام؟

نگاه آماري به پينترست

پينترست چيست

پينترست چيست

 

پينترست Pinterest يک شبکه اجتماعي است که به کاربران امکان مي‌دهد تصاوير يا ويديوهاي مورد علاقه خود را (معروف به «Pin» يا همان «پونز») در فضاهاي مجزا و منظمي موسوم به «Board» يا «تخته» که در واقع کلکسيوني از پين‌هاي مرتبط هستند، به اشتراک بگذارند. اين پين‌ها در اکثر مواقع از وب‌سايت‌هاي مختلف جمع‌آوري مي‌شود و کمتر پيش مي‌آيد کاربر عکس متعلق به خود را در اين پلتفرم به اشتراک بگذارد.

 

شباهت پينترست با اينستاگرام و تفاوت آن با شبکه‌هاي اجتماعي ديگر نظير توييتر و فيسبوک در تمرکز آن بر تصاوير است. به عبارت ديگر، اگر پست شما تصوير يا ويديو به همراه نداشته باشد، نمي‌توانيد آن را در پينترست به اشتراک بگذاريد؛ و اگر مطلبي در اينترنت نظر شما را جلب کرد و خواستيد آن را در پينترست پين کنيد، اين مطلب با تصوير آن پين مي‌شود و کاربران براي خواندن آن بايد روي عکس يا لينک کليک کنند تا به صفحه اصلي منتقل شوند. 

 

مقاله‌ مرتبط:

آينده‌ زندگي ديجيتال در دستان پينترست

پينترست جايي براي ترويج و کشف سبک زندگي است. کاربران پينترست از اين شبکه اجتماعي به عنوان پلتفرمي براي اشتراک‌گذاري علايق خود، ايده‌پردازي و کشف و جمع‌آوري تصاويري که با سليقه آن‌ها همخواني دارد، استفاده مي‌کنند. مثلا مي‌توانيد ايده‌هاي مربوط به دکوراسيون خانه، مد و لباس، دستور پخت غذا و دسرهاي هيجان‌انگيز يا جملات انگيزشي مورد علاقه خود را در پينترست پيدا کرده و بعد در بردهاي مرتبط پين کنيد تا کلکسيوني از آن‌ها را در پروفايل خود داشته باشيد. 

 

پينترست هم مانند ساير رسانه‌هاي اجتماعي، واژگان مخصوص به خود را دارد:‌

 

پين Pin: هر عکس يا ويديويي که در پينترست به اشتراک مي‌گذاريد.

 

ري‌پين Repin: وقتي پين‌هاي کاربران ديگر را در پروفايل خود به اشتراک مي‌گذاريد.

 

برد Board: فضايي که پين‌هاي مرتبط در آن قرار دارند و شبيه تخته‌اي است که روي آن عکس چسبانده شده باشد.

 

لنز Lens: قابليتي در اپليکيشن موبايل به شکل آيکون دوربين است و مي‌توان با آن از هر چيزي عکس گرفت تا پينترست به شما پين‌هاي مشابه کاربران ديگر را نشان دهد.

 

در پينترست مي‌توانيد محتواي وب‌سايت‌هاي ديگر يا عکس‌هاي گالري خود را به اشتراک بگذاريد. هنگام گشت‌وگذار در اينترنت، هرجا با دکمه Pin It مواجه شديد، مي‌توانيد با کليک بر آن، محتواي مورد علاقه خود را مستقيما در برد مورد نظر خود در پروفايل پينترست ذخيره کنيد. حتي مي‌توانيد پين‌هاي خود را در توييتر و فيسبوک به اشتراک بگذاريد. 

 

به‌طور کلي، هدف پينترست اين است تا «تمام افراد جهان را از طريق چيزهايي که برايشان جالب است، در ارتباط با يکديگر قرار دهد.»

 

داستان پيدايش پينترست 

 

موسسان پينترست:  ايوان شارپ - بن زيلبرمان - پال سيارا

 

داستان پيدايش پينترست با سه جوان آمريکايي به نام بن زيلبرمان، ايوان شارپ و پال سيارا شروع شد که به دنبال توسعه محصولي بودند که براي همه مفيد باشد، نه فقط افرادي که از تکنولوژي سر درمي‌آوردند. اين سه نفر مي‌خواستند محصولي جديد، اورجينال و در عين حال آشنا توليد کنند؛ چيزي که کاربران بتوانند سريع با آن ارتباط برقرار کنند، حتي اگر تا به حال چيزي درباره‌اش نشنيده بودند. اين محصول پينترست بود. 

 

اما زيلبرمان پيش از رسيدن به ايده توسعه پينترست، محصول ديگري به نام Tote را اوايل سال 2009 عرضه کرد که کاربران مي‌توانستند از 30 فروشگاه موجود در اين اپليکيشن، قيمت لباس و اجناس ديگر را با يکديگر مقايسه کنند، محصولات مورد علاقه خود را در پروفايل ذخيره کنند و هر زمان اين محصولات شامل تخفيف شد، با نوتيفيکيشن باخبر شوند. 

 

اينترنت اشيا؛ تحولي شگرف در تکنولوژي يا پايان همه چيز؟

اپليکيشن Tote اگرچه در رسيدن به اهدافش شکست خورد؛ اما براي زيلبرمان سکوي پرتابي شد تا ايده توسعه پينترست به ذهنش خطور کند.

 

زماني که زيلبرمان و سيارا در حال آناليز داده کاربران Tote بودند، متوجه شدند کاربران به جز جستجو و ذخيره محصولاتي که به دنبال آن بودند، محصولات جديدي نيز پيدا مي‌کردند و تصاوير آن‌ها را براي خودشان مي‌فرستادند. اين رفتار کاربر، ايده توسعه محصول جديدي را به آن‌ها داد که بر پايه جمع‌آوري کلکسيون مجازي بود.

 

نمونه اوليه اين محصول جديد تا پاييز 2009 تقريبا به اتمام رسيده بود. زيلبرمان در سفري که به نيويورک داشت، با ايوان شارپ ديدن کرد که پيش از ملحق شدن به تيم توسعه پينترست، به عنوان طراح محصول در فيسبوک کار مي‌کرد. نفوذ شارپ براي پا گرفتن اين محصول تازه بسيار حياتي بود. او نه‌تنها کدنويسي بخش عمده وب‌سايت را انجام داد، بلکه طراحي شبکه‌اي (grid) که پينترست همچنان از آن استفاده مي‌کند نيز ايده او بود.

 

تاريخچه پينترست

 

اسم اين محصول هم ايده دوست‌دختر زيلبرمان بود که از کلمه پين Pin به معني پونز و اينترست interest به معني علاقه تشکيل شده است. 

 

مفهوم کلکسيون از همان ابتدا در پينترست لحاظ شده بود. خود زيلبرمان هم در جواني عادت داشت کلکسيون بزرگي از پروانه جمع کند که به شوخي از آن به عنوان اولين نسخه پينترست ياد مي‌کند. 

 

زماني که نسخه بتا پينترست در سال 2009 عرضه شد، فيسبوک بيش از 300 ميليون کاربر فعال ماهانه و توييتر تقريبا 20 ميليون کاربر داشت؛ با اين حال، پينترست در بين اين شبکه‌هاي اجتماعي منحصر‌به‌فرد است. اگر تأکيد فيسبوک و توييتر بر اشتراک‌گذاري اتفاقات روزمره است، پينترست در مقابل بر اشتراک‌گذاري علايق تأکيد داشت و به همين خاطر توانست بين غول‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي جايي براي خود باز کند.

 

9 ماه بعد از عرضه عمومي نسخه بتا، وب‌سايت پينترست کمتر از 10 هزار کاربر داشت. زيلبرمان با نيمي از اين کاربران تماس گرفت و حتي شماره تلفن شخصي خود را به آن‌ها داد و از آن‌ها خواست هر زماني که خواستند، با او تماس بگيرند.

 

پينترست اولين رشد بزرگ خود را بعد از عرضه اپليکيشن مخصوص آيفون در مارس 2011 (1390) تجربه کرد. دومين رشد بزرگ اين پلتفرم چند ماه بعد اتفاق افتاد؛ وقتي مجله تايم از پينترست به عنوان يکي از «50 وب سايت برتر» ياد کرد. تا پايان سال 2011، پينترست يکي از ده سرويس بزرگ رسانه اجتماعي بود و هر هفته بيش از 11 ميليون بازديدکننده جديد را به وب‌سايت خود جذب مي‌کرد. اين رشد چشمگير باعث شد وب‌سايت فناوري تِک‌کرانچ، پينترست را بهترين استارتاپ جديد سال 2011 بنامد.

 

پينترست با تمرکز بر کاربراني که از قبل داشت و نه کاربراني که فکر مي‌کرد بايد داشته باشد، توانست در عرض ده سال به کسب‌وکاري 15 ميليارد دلاري تبديل شود. پينترست اولين محصول آنلاين بود که از نحوه تعامل افراد در دنياي واقعي براي سروسامان دادن به زندگي ديجيتالي آن‌ها استفاده کرد. حالا ارزش مؤسس آن، بن زيلبرمان، طبق گزارش فوربز نزديک به 3?4 ميليارد دلار تخمين زده شده است.  

 

نحوه کار با پينترست

اگر اهل هنر، ايده‌هاي خلاقانه، آشپزي، طراحي داخلي، سفر، طراحي لباس يا نگه‌داري از گل و گياه هستيد يا از تماشاي مناظر چشم‌نواز لذت مي‌بريد يا از طرفداران فن آرت و ميم‌هاي اينترنتي هستيد، همين حالا دست به کار شده و در پينترست براي خود حسابي ايجاد کنيد. مراحل ثبت‌نام در پينترست و نحوه کار با اين شبکه اجتماعي را در ادامه خواهيد خواند.

 

براي استفاده از پينترست حتما بايد در آن حساب کاربري داشت، چون اين پلتفرم بدون حساب به کاربر اجازه تعامل با محتواي خود را نمي‌دهد. براي باز کردن حساب پينترست کافي است به سايت Pinterest.com رفته و گزينه Sign up را از گوشه بالا سمت راست انتخاب کنيد. مي‌توانيد با ايميل و رمز عبور در پينترست ثبت‌نام کنيد يا براي وارد شدن، از اکانت فيسبوک و گوگل خود استفاده کنيد. 

 

در کنار اکانت معمولي، مي‌توانيد اکانت تجاري هم براي معرفي و گسترش کسب‌و‌کار خود ايجاد کنيد. براي اين کار بايد روي Create a free business account که در انتهاي پنجره ثبت نام قرار دارد،‌کليک کرده و مراحل ثبت نام را شبيه ساخت اکانت شخصي طي کنيد.

 

ثبت نام در پينترست

 

قانون پينترست تمام کاربراني را که از اين پلتفرم براي تبليغ کسب‌و‌کار خود استفاده مي‌کنند، مجاب به استفاده از حساب تجاري مي‌کند. اگر تاکنون از حساب شخصي براي معرفي کسب‌و‌کار خود استفاده مي‌کرده‌ايد، مي‌توانيد آن را به‌طور رايگان و با حفظ تعداد فالوورها و محتوا به حساب تجاري تبديل کنيد و از ابزارهاي مخصوص اين حساب از جمله Pinterest Analytics براي تجزيه‌ و تحليل داده‌هاي مخاطب، بهره‌مند شويد.

 

ايجاد برد

داشتن حساب پينترست بدون ايجاد برد (Board) تقريبا بي‌معني است چون تنها به کمک برد مي‌توانيد پين‌هاي مرتبط با موضوعات خاص را به‌طور منظم دسته‌بندي کنيد. ايجاد برد در پينترست بسيار آسان است. اگر از نسخه وب پينترست استفاده مي‌کنيد، براي ايجاد برد کافي است روي منوي Profile در سمت چپ آيکون قرمز Save کليک کرده و بعد گزينه Create Board را از انتهاي منو انتخاب کنيد.


ايده پينترست

ايجاد برد در پينترست

 

در اپليکيشن موبايل، روي آيکون + در صفحه پروفايل خود کليک کرده و از آنجا گزينه Board را انتخاب کنيد. 

 

برد پينترست موبايل

 

بعد از انتخاب Board بايد براي آن نامي انتخاب کنيد و بعد تصميم بگيريد که آيا مي‌خواهيد بردتان شخصي باشد يا عمومي. 

 

برد پينترست

 

بردهاي پينترست به‌طور پيش‌فرض عمومي است و براي شخصي کردن آن بايد گزينه secret را فعال کنيد. بردهايي که عمومي هستند براي تمام کاربران قابل مشاهده‌اند و پين‌هاي آن در نتايج گوگل مي‌آيند. پين‌هاي بردهاي شخصي تنها براي شما و افرادي که به برد دعوت مي‌کنيد، قابل مشاهده هستند. 

 

براي آنکه بيشترين بهره را از پينترست ببريد، لازم است هر برد يک موضوع خاص باشد. مثلا اگر براي دکوراسيون خانه برد ايجاد کرده‌ايد، پين‌هاي آن بايد با پين‌هاي برد ورزشي متفاوت باشد. هرچه نظم بردهاي شما بيشتر باشد، هم دسترسي به آن‌ها براي شما آسان‌تر خواهد شد و هم کاربران بيشتري به دنبال کردن بردهاي شما ترغيب مي‌شوند. 

 

پين کردن عکس و ويدئو به برد

براي پين کردن عکس به برد يا مي‌توانيد از عکس‌هايي که کاربران ديگر در پينترست به اشتراک گذاشته‌اند، استفاده کنيد يا محتواي جالبي را که در وب‌سايت‌هاي مختلف مي‌بينيد، در پينترست به اشتراک بگذاريد.

 

وقتي براي اولين بار در پينترست ثبت‌نام مي‌کنيد، از شما خواسته مي‌شود برخي از علاقه‌مندي‌هاي خود را انتخاب کنيد که در واقع موضوعاتي هستند که دوست داريد پينترست در صفحه اصلي خود (Home Page)، به شما نشان دهد. مي‌توانيد در اين صفحه براي پيدا کردن عکس يا همان پين مورد علاقه خود جستجو کنيد و براي اضافه کردن آن به کلکسيون خود روي آن کليک کنيد تا گزينه‌هاي مختلف براي ذخيره عکس به شما نشان داده شود.

 

آيکون قرمز Save شبيه Like عمل مي‌کند. وقتي عکسي را در نسخه وب پينترست Save مي‌کنيد،‌ آن را به‌طور خودکار به برد مخصوص عکس‌هاي لايک شده مي‌فرستيد که برخلاف بردهاي خودتان، نظم خاصي ندارد. اگر دوباره روي اين آيکون کليک کنيد، عکس از کلکسيون شما حذف خواهد شد. عکس‌هاي لايک شده را مي‌توانيد در Your Pinterest Likes مشاهده کنيد، آن‌ها را به بردهاي مخصوص منتقل کرده يا کلا حذف کنيد.  

 

با کليک روي منوي Profile در سمت چپ آيکون Save، با فهرست تمام بردهايي که ايجاد کرده‌ايد، روبه‌رو مي‌شويد. مي‌توانيد انتخاب کنيد عکس موردنظر شما در کدام برد ذخيره شود. يا اگر براي اين موضوع هنوز برد مخصوص ايجاد نکرده‌ايد، با انتخاب Create board در انتهاي منو مي‌توانيد برد جديد ايجاد کرده و بلافاصله عکس را در آن ذخيره کنيد. 

 

پين کردن در پينترست

 

آيکون اشتراک‌گذاري اين امکان را به شما مي‌دهد تا عکس را در توييتر يا فيسبوک منتشر کنيد، آن را براي دوستان خود در واتساپ يا ايميل بفرستيد يا اگر کسي را در پينترست دنبال مي‌کنيد، مي‌توانيد عکس را براي آن‌ها بفرستيد. 

 

براي ذخيره عکس در کامپيوتر روي آيکون سه‌نقطه کليک کرده و گزينه Download image را انتخاب کنيد. 

 

با کليک روي تصاوير، علاوه بر پين کردن و ذخيره آن‌ها مي‌توانيد با انتخاب گزينه Follow، پروفايل کاربري را که اين عکس را به اشتراک گذاشته، دنبال کنيد يا در بخش Comments براي آن نظر بگذاريد. 

 

از آنجايي که پين‌ها معمولا به جاي بارگذاري مستقيم از خود پينترست، از وب‌سايت‌هاي ديگر به اشتراک گذاشته مي‌شوند،‌ مي‌توانيد لينک وب‌سايت مربوط را نيز مشاهده کرده و براي اطلاعات بيشتر از آن بازديد کنيد.

 

علاوه بر پين‌هايي که در Home Page مي‌بينيد يا محتواي وب‌سايت‌هايي که در پينترست به اشتراک مي‌گذاريد، مي‌توانيد در نوار جستجو نيز پين‌هاي مورد نظر خود را پيدا کنيد. مثلا مي‌توانيد با جستجوي garden vegetables فهرستي طولاني از سبزيجاتي را که مي‌توان در باغچه پرورش داد، مشاهده کنيد. البته جستجوي فارسي هم نتايجي در بر خواهد داشت اما احتمالا به اندازه جستجوي انگليسي مرتبط و کامل نخواهد بود. 

 

استفاده از پينترست لنز 

يکي از جالب‌ترين قابليت‌هاي پينترست، «پينترست لنز» (Pinterest Lens) است که البته تنها در اپليکيشن موبايل آن در دسترس است. اين قابليت فوريه 2017 (بهمن 95) عرضه شد و چند ماه بعد گوگل هم از قابليتي مشابه به نام گوگل لنز (Google Lens) رونمايي کرد. پينترست لنز فناوري تشخيص تصوير است و به شما اين امکان را مي‌دهد تا با گرفتن عکس از هر چيزي که مورد نظرتان است يا با باز کردن عکس از گالري موبايل خود، عکس‌هاي مشابه با آن را براي گرفتن ايده مشاهده کنيد. 

 

پينترست لنز

 

براي استفاده از پينترست لنز، اپليکيشن پينترست را در گوشي هوشمند خود باز کرده، وارد بخش جستجو شويد و آيکون دوربين را انتخاب کنيد. 

 

حالا گوشي خود را به سمت سوژه مورد نظر خود گرفته و از آن عکس بگيريد. الگوريتم‌هاي تشخيص تصوير پينترست نتايج تصاوير مشابه را به شما نشان خواهند داد. اگر تصوير را به‌طور پرتره بگيريد، نتايج هم عکس‌هاي پرتره را به شما نشان خواهند داد. از قابليت لنز همچنين مي‌توانيد براي ايده گرفتن از عکس‌هايي که در گالري گوشي شما موجود است، استفاده کنيد. اگر تصاوير شما شلوغ است، مي‌توانيد به کمک آيکون ذره‌بين در گوشه راست پايين صفحه روي سوژه خاصي تمرکز کنيد. 

 

Pinterest Story چيست

استوري پينترست

 

پينترست هم مانند اينستاگرام از قابليت استوري (Story) پشتيباني مي‌کند که از برخي جهات مشابه اينستاگرام است؛ اما با آن تفاوت‌هايي نيز دارد. استوري‌هاي پينترست مانند اينستاگرام از تصوير، ويدئو و متن تشکيل شده‌اند و ابزار قدرتمندي در جذب مخاطب هستند. اما برخلاف اينستاگرام، تمام قسمت‌هاي استوري در پينترست با هم مرتبط هستند و درواقع يک داستان واحد را بازگو مي‌کنند. هر استوري پينترست از حداکثر 20 صفحه تشکيل شده و معمولا شامل لحظات پشت‌صحنه، نکات آموزشي، دستور آشپزي، ايده‌هاي کاردستي و آموزش‌هاي گام‌به‌گام است. 

 

استوري‌هاي پينترست را مي‌توانيد مثل هر پين ديگري در بردهاي خود ذخيره کنيد. خوبي اين استوري‌ها نسبت به استوري اينستاگرام اين است که بعد از 24 ساعت ناپديد نمي‌شوند. 

 

البته در نظر داشته باشيد نسخه بتاي Pinterest Story سال گذشته براي برخي حساب‌هاي تجاري فعال شد و در حال حاضر امکان ساخت استوري براي حساب‌هاي شخصي وجود ندارد. 

 

روش ايجاد استوري در پينترست

اگر اکانت پينترست شما از نوع تجاري است و به قابليت Story Pins دسترسي داريد، مي‌توانيد طبق مراحل زير، اولين استوري خود را در پينترست ايجاد و منتشر کنيد: 

 

1- بعد از ورود به اکانت تجاري خود، روي تب Create کليک کنيد.

 

2- روي Create Story Pin کليک کنيد. اگر به قابليت Story Pins دسترسي نداشته باشيد، اين گزينه براي شما نمايش داده نخواهد شد. 

 

3- 1 تا 20 تصوير يا ويدئو را براي آپلود انتخاب کنيد. ويديوها نبايد بيشتر از 60 ثانيه باشند.

 

4- صفحات خود را با ابزارهاي موجود تزيين کنيد. مي‌توانيد از فونت‌ها و رنگ‌هاي مختلف استفاده کنيد يا صفحه‌بندي تصاوير را تنظيم کنيد. 

 

5- روي Next کليک کنيد. 

 

6- براي Story Pin خود تم مورد علاقه خود را انتخاب کنيد. 

 

7- به استوري خود جزيياتي مثل مواد لازم اضافه کنيد. 

 

8- روي Next کليک کنيد.

 

9- براي Story Pin عنوان انتخاب کنيد. 

 

10- بردي را که مي‌خواهيد استوري در آنجا منتشر شود، انتخاب کنيد. 

 

11- براي استوري خود حداکثر 10 تگ مربوط انتخاب کنيد. 

 

12- در نهايت براي انتشار استوري روي Publish کليک کنيد. 

 

دانلود برنامه پينترست

پينترست ابتدا فقط به شکل وب‌سايت وجود داشت؛ اما بعد از افزايش محبوبيت آن، اپليکيشن آيفون و اندرويد آن نيز به بازار عرضه شد. اگرچه استفاده از نسخه وب پينترست بسيار آسان و بي‌دردسر است، مي‌توانيد اپليکيشن دسکتاپ آن را نيز از مايکروسافت استور به‌طور رايگان دانلود کنيد. 

 

دانلود براي iOS

 

دانلود براي اندرويد

 

علاوه بر اين مي‌توانيد با نصب افزونه پينترست در مرورگر کروم، فايرفاکس و مايکروسافت اج، هر محتواي وبي که نظرتان را به خود جلب کرد، بلافاصله در بردهاي خود ذخيره کنيد. براي اين کار کافي است روي آيکون قرمز پينترست در بالاي مرورگر خود کليک کرده، گزينه Save را از گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنيد و بعد آن را در برد موردنظر خود پين کنيد. 

 

نحوه استفاده از پينترست در موبايل

پينترست موبايل

 

درحالي‌که استفاده از نسخه وب پينترست در کامپيوتر تجربه لذت‌بخشي است و نيازي به دانلود و نصب اپليکيشن آن نيست، در موبايل بهتر است براي بهترين تجربه پينترست از اپليکيشن آن استفاده کنيد. مراحل ثبت‌نام يا ورود به نسخه اپليکيشن موبايل پينترست مشابه نسخه وب است. بعد از ورود به اکانت با صفحه خانه روبه‌رو مي‌شويد که پين‌هاي مرتبط با علايق شما در اينجا نمايش داده مي‌شود. 

 

آيکون ذره‌بين در انتهاي صفحه جايي است که مي‌توانيد پين مورد نظر خود را به‌طور خاص جستجو کنيد، يا در جريان پين‌هاي محبوب قرار بگيريد يا با انتخاب آيکون دوربين در سمت راست نوار جستجو، از قابليت لنز استفاده کنيد. 

 

آيکون ابرنويسه يا بالون جايي است که مي‌توانيد از به‌روزرساني صفحاتي که دنبال مي‌کنيد، با خبر شويد يا در بخش Messages با کاربران پينترست در ارتباط باشيد. 

 

آيکون چهارم مربوط به پروفايلتان است که شامل بردها و پين‌هاي ذخيره شده شما است. 

 

گزينه‌هاي پين در موبايل 

وقتي در اپليکيشن پينترست عکسي را براي پين کردن انتخاب مي‌کنيد با گزينه‌هاي مختلفي روبه‌رو مي‌شويد: 

 

آيکون سه‌نقطه در گوشه راست بالاي عکس اين امکان را مي‌دهد تا با انتخاب Download image عکس را در گالري گوشي خود ذخيره کنيد.

آيکون ذره‌بين در گوشه راست پايين عکس اين امکان را مي‌دهد تا روي بخشي از عکس تمرکز کرده و پين‌هاي مشابه آن را مشاهده کنيد. 

پين کردن عکس در پينترست موبايل

 

در نوار سفيد رنگ زير عکس به ترتيب از راست:

 

آيکون اشتراک‌گذاري براي فرستادن عکس به مخاطبان

آيکون Save براي پين کردن عکس در برد مورد نظر خود

آيکون Visit براي بازديد از سايتي که اين عکس از آنجا پين شده

آيکون بالن براي نوشتن ديدگاه براي عکس

 

 

 

 

منبع : زوميت



:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سجادی

ویدئو، یکی از فرمت‌های محتوایی جذاب است که نه تنها تصویری واقعی از آنچه در حال وقوع است، ارائه می‌دهد، بلکه اشتراک‌گذاری آن‌ها در تمامی پلتفرم‌ها به آسانی انجام می‌شود. مخاطبین به ویدئو‌ علاقه بسیاری دارند، زیرا فهم آن ساده است و برایشان سرگرم‌کننده نیز می‌باشد. بر اساس گزارش ارائه‌‌شده توسط hubspot، 54 درصد از مصرف‌کنندگان مایل به تماشای ویدئو از برندهای مورد علاقه‌شان هستند و بحث ویدئو مارکتینگ از مهم ترین محتوای های است که شرکت های بازاریابی دیجیتال در قالب خدمات دیجیتال مارکتینگ ارائه می کنند

 

همچنین، بر اساس گزارش hubspot، محتواهای ویدئویی نسبت به محتواهای نوشتاری و تصویری، به یادماندنی‌ترین محتواها هستند. اغلب ویدئوها دارای داستان‌سرایی هستند و این ویژگی داستان‌سرایی، باعث می‌شود محتوای ویدئویی برای طمان طولانی‌تری در ذهن مخاطب بماند.

 

به یادماندنی بودن محتوا

 

 

بازاریابان نیز به ویدئو علاقه دارند، زیرا ROI (بازگشت سرمایه)بالایی برایشان ایجاد می‌کند. بر اساس آمار منتشرشده توسط HubSpot، حدود 81 درصد از کسب‌وکارها از ویدئو برای بازاریابی استفاده می‌کنند. در حال حاضر، استفاده از بازاریابی ویدئویی برای هر کسب‌وکاری به شدت توصیه می‌شود، نه فقط به دلیل اینکه سایرین از آن استفاده می‌کنند، بلکه دلایل قانع‌کننده بسیاری برای استفاده از ویدئو مارکتینگ وجود دارد که در اینجا به تعداد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

1- ویدئو مارکتینگ باعث افزایش چشم‌گیر تعامل کاربران می‌شود. (Higher Engagement)

تعامل بیشتر کاربران با ویدئو مارکتینگ

نکته‌ای که باید توجه داشت، این است که برند شما تنها یک نام نیست، شما باید آن برند خود را وارد دنیای واقعی کنید. ویدئو، محتوایی است که به شما کمک می‌کند برند خود را به صورت واقعی‌تری معرفی کنید. در واقع، ویدئو مارکتینگ، راوی داستان برند شما است. مردم نیز با داستان ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند؛ زیرا داستان‌سرایی می‌تواند احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، وجود تصاویر جذاب، موسیقی، لحن صدا و … در ویدئو، تاثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد.

 

امروزه، مردم نسبت به قبل مشغله‌های بیشتر و زمان کمتری برای مطالعه توضیحات طولانی محصولات دارند. بنابراین، ویدئو بهترین راه معرفی محصولات به مخاطبان و جلب توجه آن‌ها است. حتی تنبل‌ترین کاربران هم با ویدئو ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی‌ پست‌های بلاگ و شبکه‌های اجتماعی، حتماً ویدئو را در نظر داشته باشید؛ زیرا تمایل مخاطبان به برقراری ارتباط، کامنت گذاشتن و به اشتراک‌گذاری ویدئوها، 10 برابر سایر محتواها است. حتی وجود ویدئو در ایمیل‌ها نیز باعث افزایش دو برابری نرخ کلیک می‌شود و منجر به بهبود ایمیل مارکتینگ نیز می‌شود.

 

 

2- ویدئو مارکتینگ، باعث افزایش نرخ تبدیل و افزایش میزان فروش می‌شود. (Video Boosts Conversions and Sales)

ویدئوها باعث افزایش فروش می‌شود

حقیقت غیرقابل انکاری که درباره محتوای ویدئویی وجود دارد، این است که به طرز شگفت‌انگیزی باعث افزایش میزان فروش می‌شود. همچنین، تجربه ثابت کرده است که اضافه کردن ویدئو در صفحه فرود محصول، باعث افزایش 80 درصدی نرخ تبدیل (conversion rate) می‌شود. فرقی ندارد که ویدئوی شما در چه طبقه‌‌بندی قرار می‌گیرد، در هر صورت، باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود. بر اساس گزارش Social Media Today، حدود 90 درصد از مصرف‌کنندگان ادعا می‌کنند که تماشای یک ویدئو از محصول به آن‌ها کمک می‌کند تا درباره خرید تصمیم‌گیری کنند. طبیعتاً هرچه تعداد مخاطبان بیشتری به مشتری تبدیل می‌شوند، میزان فروش نیز بیشتر می‌شود. مطالعات Wyzowl نشان داده است که 74 درصد از کاربرانی که یک ویدئوی توضیحی درباره محصول تماشا می‌کنند، آن محصول را خریداری می‌کنند.

 

از آنجایی که قوی‌ترین حس انسان، حس بینایی است و اغلب اطلاعاتی که وارد مغز انسان می‌شوند، بصری هستند، این اعداد و ارقام خیلی عجیب به نظر نمی‌رسند. اما نکته مهم این است که از چنین فرصتی به خوبی استفاده کرد. در صورتی که تاثیر یک عکس، به اندازه 1000 کلمه باشد، تصور کنید که تاثیر ویدئو، چقدر است؟

 

 

 

3- ویدئوها منجر به بهبود سئوی وب‌سایت شما می‌شود. (Improved SEO)

 

بدون شک، استفاده از ویدئو در بازاریابی محتوا منجر به بهبود سئو می‌شود و ما در خدمات سئو که ارائه میکنیم حتما از ویدئو نیز استفاده میکنیم به طور کلی، موتورهای جستجو، ویدئوها را به عنوان محتواهای باارزش و باکیفیت تلقی می‌کنند. تماشای ویدئوها باعث می‌شود تا کاربران زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند. هرچه زمان صرف‌شده در وب‌سایت بیشتر باشد، اعتماد گوگل و سایر موتورهای جستجو به وب‌سایت شما نیز بیشتر می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده توسط ComScore، در صورتی که در وب‌سایت خود، ویدئو داشته باشید، احتمال ظهور وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل، 53 برابر می‌شود. همچنین، وب‌سایت‌هایی که دارای ویدئو هستند، افزایش 41 درصدی ترافیک ارگانیک را نسبت به سایر وب‌سایت‌ها تجربه کرده‌اند. این آمار، اهمیت ویدئو مارکتینگ در سئو را به خوبی نمایش می‌دهد.

ویدئو مارکتینگ باعث افزایش ROI می‌شود. (Video Shows Great ROI)

 

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید و فروش خود را چندین برابر کنید.

با وجود اینکه تولید ویدئو، کار ساده و کم‌هزینه‌ای نیست، اما 83 درصد از کسب‌وکارها می‌گویند که تولید و انتشار ویدئو، نرخ بازگشت سرمایه بالایی برایشان ایجاد کرده است؛ زیرا چندین برابر آنچه هزینه کرده‌اند را از طریق ویدئو مارکتینگ بدست می‌آورند. حال هرچه میزان بودجه صرف‌شده برای ویدئو مارکتینگ کمتر باشد، اما تاثیرگذاری خوبی در کاربران ایجاد کند، نرخ ROI بالاتری بدست می‌آورد.

 

از آن جایی که علم همواره در حال پیشرفت است، موبایل‌ها و ابزارهای آنلاینی که برای تولید و ویرایش ویدئوها وجود دارند نیز پیشرفته‌تر می‌شوند که می‌توان با استفاده از آن‌ها و با صرف هزینه کمتر، ویدئوهای خوبی تولید کرد. همانطور که در بخش‌های قبل هم اشاره شد، ویدئو مارکتینگ انواع مختلفی دارد و همیشه نیازی به صرف هزینه زیاد برای تجهیزات تولید ویدئو نیست، بلکه این، محتوای ویدئو است که باعث تاثیرگذاری و موفقیت آن می‌شود. حتماً خودتان نیز با ویدئوهایی روبرو شده‌اید که حرفه‌ای نبوده‌اند و حتی با دوربین موبایل ضبط شده‌اند، اما مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته و به صورت ویروسی بین مردم به اشتراک گذاشته شده‌اند. بنابراین، در صورتی که بتوانید ویدئوهای تاثیرگذار با هزینه کمتری تولید کنید، نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نیز بدست می‌آورید.

 

4- ویدئو مارکتینگ برای برند شما اعتماد ایجاد می‌کند. (Video Builds Trust)

افزایش اعتماد با ویدئو مارکتینگ

کاربران با محتواهایی ارتباط برقرار می‌کنند که اعتمادشان را جلب می‌کند. به طور کلی، ایجاد اعتماد، شرط اساسی برای افزایش میزان فروش است و باید به صورت یک هدف جدی توسط کسب‌وکارها دنبال شود. ایده اصلی بازاریابی محتوا، جلب اعتماد مخاطبان و برقراری ارتباط طولانی‌مدت با مخاطب است. به منظور جالب اعتماد مخاطبان، هدف نهایی خود که افزایش فروش است را برای مدتی متوقف کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید اطلاعات مفید و جالبی را در اختیار مخاطبین قرار دهید. بهترین محتوای ممکن برای درگیر کردن مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها، ویدئو است.

 

در واقع، مخاطبان مایلند محصولات یا خدمات مورد نظر را به صورت واقعی ببینند و کاربرد آن را با چشم ببینند تا دید بهتری نسبت به محصولات بدست آورند و در نهایت، قانع به خرید آن محصول شوند. ویدئو مارکتینگ به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز درباره محصول و برند را به صورت ساده بدست آورند و به آن اعتماد کنند. هدایت مستقیم کاربران به صفحه خرید، بدون دادن اطلاعات مفید درباره محصول، به ندرت باعث اعتماد مخاطب و تبدیل او به مشتری می‌شود. ویدئو مارکتینگ، بهترین راه برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب است و در دنیای بازاریابی مدرن، یک ضرورت محسوب می‌شود. جالب است بدانید که 57 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که تماشای ویدئوهای محصول مورد نظر، تصمیم آن‌ها برای خرید آنلاین را قطعی‌تر می‌کند.

 

 

5- ویدئو مارکتینگ موفق، شما را منحصر به فرد می‌کند. (video make you unique)

منحصر به فرد بودن با ویدئو مارکتینگ

آیا می‌خواهید از سایر برندها متمایز باشید؟ منحصر به فرد بودن، نکته قابل توجهی در افزایش میزان فروش است که با تولید و انتشار ویدئوهای باکیفیت امکان‌پذیر خواهد شد. در واقع، ویدئو مارکتینگ می‌تواند منحصر به فرد شما را تضمین کند، اما تولید ویدئوهای باکیفیت و متمایز از رقبا نیز به تلاش بیشتری نیاز دارد. هیچگاه فراموش نکنید که ویدئوهایی که تولید می‌کنید، نماینده‌ای از برند شما هستند؛ بنابراین، باید به اندازه کافی تاثیرگذار باشد. استفاده از داستان‌سرایی جذاب و انتشار ویدئو در رسانه‌های مناسب، مهم‌ترین پارامترها در منحصر به فرد برند شما است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()